Вчера с писмо ГД "Регионална и градска политика" на ЕК уведоми Управляващия орган на ОП "Регионално развитие" (ОПРР) за временно прекъсване на плащанията по приоритетни оси 1 "Интегрирано устойчиво градско развитие" и 3 "Устойчиво развитие на туризма", във връзка с междинни искания за средства, подадени на 3 април и 27 май 2014 г. от страна на Сертифициращия орган на обща стойност около 90 млн.евро.
Плащанията към бенефициентите по приоритетни оси "Регионална и местна достъпност", "Местно развитие и сътрудничество" и "Техническа помощ" на ОПРР продължават.
Временната мярка е свързана с констатациите от рутинен одит на ОП "Регионално развитие" 2007-2013 г., извършен в периода 7-11 април 2014 г. от одитори на ГД "Регионална и градска политика". Одитната проверка обхваща извадка от проекти реализирани в периода 2010 - 2013 г.
Към днешна дата в Управляващия орган на ОПРР не е получен предварителен одитен доклад.
В писмото на ГД "Регионална и градска политика" са представени обобщени констатации от проверката, но не са описани детайлно констатираните нарушения. Визират се нарушения на процедурите за обществени поръчки, проведени от бенефициентите: общините Бургас и Асеновград, УАСГ и НСПБЗН-МВР.
Подробни аргументи за констатациите и съответни препоръки се очаква да бъдат представени в предварителния одитен доклад, който все още не е получен в Управляващия орган.
Съгласно писмото, за да бъдат процедирани горецитираните плащания е необходимо:
• да бъде направена повторна проверка на проведени обществени поръчки за представителна извадка на договорите по приоритетни оси 1 "Устойчиво и интегрирано градско развитие" и 3 "Устойчиво развитие на туризма";
• подобряване на контролните механизми за предварителен и последващ контрол на обществените поръчки;
• изготвяне на допълнителни указания към бенефициентите по отношение на процедурите за обществени поръчки.
Във връзка с дадените препоръки Управляващият орган на ОПРР стартира подготовката за повторна, последваща проверка на процедури за обществени поръчки, по договори, финансирани от приоритетни оси 1 и 3. Работи се и по допълнителни инструкции към бенефициентите по отношение на процедурите по ЗОП, включващи най-срещани нарушения при подготовката и провеждане им.
Започна преглед и актуализация на процедурите и контролите за предварителен, текущ и последващ контрол на обществените поръчки от страна на Управляващия орган.