© Burgas24.bg | | Между 15 и 20 лв. би била толтаксата на 100 км магистрала у нас. Прогнозната цена е на база трафика, който се генерира по нашите пътища. Това обясни инж. Асен Антов, изпълнителен директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" по време на отчет за следващия програмен период на Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) във Варна.
Той поясни, че движението по пътищата у нас е значително по-слабо, отколкото в други европейски държави. И така при предполагаем трафик под 15 хиляди автомобила в денонощие цената няма как да бъде по-изгодна за водачите. Потокът коли трябва да скочи над 20 хиляди за 24 часа, за да е поносима стойността на таксата за потребителите.Антов допълни, че до края на годината предстоят три търга за автомагистрала "Хемус". Единият е за ОВОС, един за идеен проект и последният е за предварителна археология. Досега от аутобана са завършени 165 километра, а за доизграждане остават още 255 км. В момента се прави актуализация на предпроектните проучвания.
Условно строителството е разделено на три етапа. Първият е от Ябланица с дължина 60 км, вторият се пресича с път Е-85 - Русе-Кърджали-Подкова и е 85 км, и третият етап започва след пътен възел с път Е-85 и завършва при източната част от АМ "Хемус", която е в процес на изграждане с дължина около 110 км.
Зам.-министър Петър Киров заяви, че правителството не само не се е отказало от завършването на "Хемус", но е ускорило процеса чрез всички задължителни стъпки.
Известната като идея магистрала "Черно море" всъщност може да бъде само скоростен път. Антов каза, че към нейното изграждане е проявен интерес от китайски инвеститори, чието условие обаче е китайски компании да я строят. Такова условие противоречи обаче на ЗОП и затова в момента се водят преговори с потенциалните китайски инвеститори.
От общо 95 км са изградени 10 км, а прогнозната стойност на проекта възлиза на 550 млн. лв.
Възможно е по някои от големите пътни проекти при липса на достатъчно средства да се строи по системата "стъпка по стъпка" или по толкова километри, за колкото са намерени средства. Това обаче е най-нежеланият подход.
За следващия програмен период експертите подчертаха необходимостта от добра пътна инфраструктура и за бъдещето на туризма. Макар общините да са отговорни за състоянието на местната инфраструктура, на този етап 8 часа пътуване с автобус от София до Варна например или пак толкова с влак е немислимо за туристите. В същото време тези, които кацат директно на морските летища, са много ограничени именно от гледна точка на инфраструктурата за обиколен туризъм вътре в страната. Това каза Пролетина Златанова, представител на туристическия бранш. Макар модерните електронни системи за резервация и продажба на билети да не са част от ОПТ, тя акцентира върху необходимостта да се осъвремени системата за продажба на билети за обществения транспорт.
Златанова изтъкна, че въпреки липсата на достатъчно информация само за една година за туризъм с ретро влакове у нас са дошли над 40 чуждестранни групи, като всеки от гостите е платил между 3,5 и 4,4 хил. евро за престой от 8 дни. Проблемът обаче е, че когато пристигнат на някоя гара по трасето, тя е в толкова окаяно състояние, а населеното място толкова негостоприемно, че в крайна сметка туристите просто обикалят около влака и се снимат с него, но не искат да се отдалечат.
Източник: в. "Монитор" |