"В нашето общество най-засегнатият сегмент са най-малките".
Това заяви председателят на БЧК д-р Христо Григоров по време на конференция на тема: "Оптимизиране на ранното детско развитие: най-новите научни изследвания, реализирани в практиката".
Децата не играят, те са обездвижени, смята той. Сегашните деца играят с лаптоп, таблети, те не четат, констатира Григоров. Това ги прави егоисти и не им дава възможност да се развиват многостранно, според него. Има разпад на обществото и семейството, трябва да променим отношението към нашите деца, защото в бъдеще ще платим един много скъп данък, предупреди Григоров.
Според него едно зряло общество би могло да балансира между съвременния свят и традициите. От 0 до 5-годишна възраст се развиват 90% от мозъка на човека.
Цветелина Кьосева от ДАЗД посочи, че все още съществуват неравенства между децата. Голяма част от децата до 5-годишна възраст живеят в материални лишения, подчерта тя. Трябва да се увеличи обхватът на децата от различни групи.
По думите на Цветелина Кьосева важни са инвестициите в ранното детско развитие, защото 8-кратна е възвръщаемостта от тях в бъдеще.
Българската педиатрична асоциация пък смята, че на тези, които вземат решенията в държавата, трябва да им се каже колко е важно да се инвестира в ранното детско развитие. Затова и асоциацията планира да изнесе открит урок по темата в НС.
Милена Николова от Национална мрежа за децата подчерта, че всяко дете трябва да постигне своя най-силен потенциал. Ранното детско развитие продължава до 7-8 години, поясни тя. Все още в яслите липсва достатъчен образователен елемент.
Нетният коефициент на записаните в детски градини деца е спаднал през 2014-2015 на 82.9%. В предишни години е бил над 83%. Препоръката е над 95% от децата да бъдат обхванати в детски образователни институции.
Има сериозен проблем с децата от маргинализирани, уязвими групи, тъй като те не посещават редовно детски градини, каза Николова.
Има много деца, които са доста неглижирани, притеснена е Милена Николова. Социалните и когнитивни умения на децата, по думите й, могат да се развиват от ранна детска възраст. При ранното детско развитие не се постига само високо IQ, но и емоционална и социална интелигентност.
Експертите подчертаха негативите върху развитието на детето от гледането на телевизия. Има обаче разработени препоръки в тази насока. Не се препоръчва повече от 1-2 часа дневно гледане на телевизия, като за децата до 2-годишна възраст въобще не се препоръчва да стоят пред екрана.
Източник: "Монитор"