Експерт: Транспортната култура липсва в нашата образователна система

Автор: Харитина Агопян
Коментари (0)
14:38 / 08.02.2024
938
Нужен е нов метод за обучението на учениците в транспортна култура. В тази връзка ролята на МОН е да подготви промени, за да подобри подготовката на бъдещите участници в движението - децата. Темата коментираха доц. Красимир Спиров, национален експерт по транспортна мобилност и безопасност на движението по пътищата, и Цвети Капитанова в рубриката “Визия 0" на “Денят на Фокус" по Радио “Фокус".

“Транспортната култура е масова култура, предназначена за това, да не се избиваме на пътя. Тя липсва в нашата образователна система. Настройката е агресивна и се гради на личното право и неотстъпчивост - културата изисква толерантност и отстъпчивост", подчерта експертът, който участва в разработването на новата методика.

“От 2003 г. се актуализира тази концепция за обучение на децата на пътна безопасност. В клас това се говори само на теория, но не е достатъчно. Нужно е общуване и предаване на жизнен опит. В ЕС децата са обучавани в реална среда, а ние го правим между 4 стени", каза още доц. Спиров.

“Предвиждаме всеки час преподавателят да поставя задача на децата за следващия урок - да наблюдават определени тенденции на придвижване и да ги коментират, например. Така обучението минава в реална среда. Не е нужно да учат пътните знаци и кръстовищата от закона, а да наблюдават какво се случва около тях, в живия живот", допълни експертът.

“Някои нямат периферно зрение, други нямат способност да улавят дали звукът идва отляво или отдясно - това са важни особености на участниците в движението, които трябва да имаме предвид при обучението. С игри могат да се развият всички тези характеристики. Освен това децата в пътната среда имат различен статус - едно го водят на училище, друго идва само пеша, трето - само с колело, четвърто - с автомобил, с градски транспорт. Децата са различни и теоретичните знания не са достатъчни", категоричен е доц. Спиров.

“Транспортната култура е и да отстъпят място на възрастен в тролея. Трябва да се възпитава безопасно и културно поведение на пътя", заяви още той.

“STEM обучението включва 100% учене чрез правене - кога остана на преподавателите време за правене? Ученето чрез правене е ключово. Учениците постоянно чатят, сърфират в интернет и в клас учителят, който се изправи да им чете урок, ги отегчава. Общуването означава да познава децата добре, да има индивидуален подход", каза още Спиров.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
София в челото на любопитна класация
Мартин Карбовски за Марио: Смотаняк. Непрекъснато повтарящ напраз...
Корнелия Нинова се ядоса
Българи за доматите по 8 лева килограма: Който иска да яде, да си...
Проф. Антоанета Христова: България се ориентира към по-националис...
Какво ще бъде времето идната седмица вече е ясно, вижте прогнозат...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).