© | | не 800 млн. лева годишно са загубите за хазната от контрабандата на горива, сочат изчисления на Българската петролна и газова асоцицация (БПГА).На въпрос изпълнителният директор на организацията Андрей Делчев коментира, че годишно в страната от легалния бизнес се реализират 2 млн. тона течни горива - бензин и дизел (без горивата за специални нужди), а изчисленията на Министерството на финансите сочат, че 30% е делът на сивия сектор на пазара.
От всеки незаконен тон гориво се губят към 1000 лева от акцизи и данък добавена стойност (ДДС) и така в бюджета не влиза "гигантска сума", съизмерима със средствата от европейските фондове, които държавата получава, допълни още Делчев.
По време на семинар в Пловдив от Асоциацията посочиха и няколко начина за реализиране на незаконни горива на пазара. "Ведомствените бензиностанции са основен канал за реализацията на контрабандните горива. Не всички, разбира се, но огромна част правят това и са създадени точно затова", категоричен беше изпълнителният директор.
Той посочи още, че в законодателството няма регламентиран термин "ведомствена бензиностанция", а собствениците им използват пропуск в нормативната уредба - изискванията за бензиностанциите се прилагат само за търговски обекти. По правило на ведомствени бензиностанции трябва да зарежда само техника на съответната компания или ведомство, тоест те не извършват търговска дейност по силата на закона. Проблемът обаче е, че там зареждат и трети лица, които не са свързани с тях.
Така ведомствените бензиностанции реализират приходи, които не се облагат, и дори не е съвсем ясно какво количество се реализира. Акцизите върху тези горива са с 30-40 стотинки на литър по-малко и те са атрактивни за потребителите. Качеството на тези горива обаче не се следи.
От Асоциацията посочиха и случаи, при които се продават т.нар. "маркирани" горива - предназначени само за отопление за социални нужди, като например детски градини и училища. Факт е обаче, че често те се продават на пазара. Те са с между 10 и 20 стотинки по-евтини, защото акцизът им е намален
"Тези практики ерозират легалната търговия в гигантска степен", коментира Делчев.
Светослав Бенчев от БПГА посочи още няколко незаконни практики, сред които пренос на горива в цистерни за хранителни нужди, като например за мляко, продажби от колонки, които не са свързани с данъчните, дори и пренос на горива с бидони след поръчка онлайн.
Бенчев посочи, че един от най-сериозните проблеми за ведомствените бензиностанции е липсата на контрол на дейността. За тях не се спазват нормативните актове за контрол на качеството и количеството, осъществяван от агенцията по метрология, за връзка с НАП, за екологичните изисквания (например за улавяне на вредните пари от горивата), за пожарна безопасност и строителство.
Само регистрираните ведомствени бензиностанции в страната са 6,8 хил. (спрямо 1,2 хил. - 1,5 хил. търговски бензиностанции), посочиха още от БПГА. На този фонд Андрей Делчев изказа своите съмнения, че НАП и Агенция "Митници" имат капацитета да контролират дейността им.
Проблемите с нелегалната търговия с горива присъстват навсякъде, но "колкото по на юг, толкова по-големи стават", отчете от своя страна председателят на Асоциацията Валентин Златев. Според данните на организацията, ако процентът е в "рамките на статистическата грешка", то той не се забелязва и не уврежда пазара.
Източник: Investor.bg |