Доц. Щерьо Ножаров: Ресурсът за ваучери за гориво и карти за градски транспорт ще е плаващ, сумата не е фиксирана
Доц. Щерьо Ножаров - икономически съветник в Българската стопанска камара (БСК) и преподавател в Университета за национално и световно стопанство, в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус" във връзка с решението на депутатите някои от потребителите да получават ваучери за горива или карти за градски транспорт
На пряката ни телефонна линия вече е доц. Щерьо Ножаров – икономически съветник в Българската стопанска камара (БСК) и преподавател в Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Добро утро.
Добро утро.
Доц. Ножаров, от 1 януари бе отменена мярката за отстъпка от 25 стотинки на литър от масовите горива. Това е темата, за която ще си говорим - общо взето, за горивата. Какви са вашите наблюдения след отмяната на мярката, вече 3 седмици след спирането на нейното действие? Има ли отражение спрямо потребителите, правилно ли беше решението?
Мярката беше силно дискутирана, докато беше въведена, тъй като тя не беше таргетирана към нуждаещите се групи, беше обща за всички. В процеса на нейното действие, от друга страна, горивата силно поевтиняха. Това, разбира се, не е заслуга специално на българския пазар, тъй като ако вземем масовото гориво А95, цените в България в момента са същите както във всички съседни държа, ако изключим Гърция. Северна Македония, Румъния, Турция имат аналогична цена. Това е заради поевтиняването на петрола на международните пазари - както "Брент“, така и от другите сортове, които стабилизират цената си на едно значително по-ниско ниво и така ще остане до края на годината. Т.е. цените на петрола са стабилни на международните пазари. И в този смисъл напрежението, което беше свързано с високите цени на горивата, изискваше спешна намеса през изминалата година, може да се каже, че е приключило и не се очаква някакъв шок, освен ако не се случи нещо извънредно спрямо цените на горивата на международните пазари в момента. Тази мярка беше спорна, още веднъж да подчертаем, и тези пари можеше да отидат за нещо по-полезно.
Тя се е въвела в условията на спешна ситуация.
Да.
След като тя бе отменена депутатите решиха някои от потребителите да получават ваучери за горива или пък карти за градски транспорт. Това е нова мярка. Какви ще бъдат критериите, кой ще получава тези ваучери?
Продължението на тази мярка в някакъв вид в момента има няколко причини, тъй като продължава да действа все пак регламента на Европейския съюз, който е за спешна намеса на енергийния пазар 2022/1854. Тази мярка не попада в пълния негов обхват, но все пак допълва и в някаква степен е в неговото приложно поле и е подходяща. На следващо място дерогацията, която беше извоювана за България от предходното редовно правителство по отношение на вноса на руски петрол, донякъде се дадоха основания за продължаването на една такава мярка, която нискодоходните групи в обществото очакваха да продължи, тъй като свикнаха все пак през миналата година. А иначе кой ще получава – това е много неясен въпрос. Самият законопроект стои на сайта на Народното събрание така, както е внесен за приемане. Тя все пак зависи от ресурса, който ще бъде набран, което е много спорно. Експертите изчисляват един диапазон за ресурс от 600 милиона до 2 милиарда, като може да се каже, че преобладаващата част от експертите определят паричния ресурс на около 1.2 милиарда. Ако това е така, то би стигнало, от една страна, както за пътувания в градския транспорт – това са отново уязвими групи, които са деца до 10 години, пенсионери, студенти, ученици, хора в неравностойно положение. Около 170 милиона биха отишли за такъв тип финансиране, което обхваща пътувания в градове, в близките околности на градовете, т.е. като междуселищни системи пътуване от селата към съответната община, и остатъкът е за шофьорите, което би стигнало до около 50 стотинки, ако говорим реалистично на литър, до 50 стотинки. Но трябва да кажем, че донякъде се въведе обществото в заблуждение с едни фиксирани 1000 лева. Напротив, ресурсът всеки месец ще се изчислява, който постъпва, и той ще е плаващ. Правителството може да спре мярката във всеки един момент, в който прецени, че няма ресурс. Така че не трябва да се създават някакви очаквания за фиксирани суми.
Да, излезе такава информация за фиксирани суми.
По-скоро това ще е една плаваща сума, която към момента удовлетворява шофьорите и лицата, които пътуват с градски транспорт, които са с по-нисък доход, както беше споменато поне като основен критерий - подоходният, ако ресурсът е достатъчен от максималния осигурителен доход.
Но предстои все пак да се изчислят абсолютно всички критерии, нали така? Т.е. няма да е само заплата?
Да. Законопроектът беше неясен. Това е посочено като основен критерий. Но според мен по-скоро идеята на народните представители е да има гъвкавост, която е спрямо набрания ресурс. Т.е. наистина към момента не е ясен какъв ще е набраният ресурс, той се сформира по един сравнително сложен начини от два източника. Това са извънбюджетни средства, т.е. той постъпва във Фонд "Сигурност на енергийната система“, която е част от консолидираната фискална програма, но не е част от бюджета. И в този смисъл разходването на този ресурс много зависи от това какво ще се набира в него. Донякъде има и силна пазарна компонента, т.е. от разликата между различните сортове петрол, от действието на дерогацията – дали ще продължи да действа, или не. Така че към момента е трудно да се прецени това и дали ще има и други компоненти. Например, много правилно е една част от ресурси да бъде насочена към публичния транспорт, защото тя ще изпълни и други цели. Освен намаляване на неравенствата, публичният транспорт изпълнява и цели, които са свързани с по-чиста околна среда и т.н., намаляване на трафика в градовете, с което се намаляват и катастрофите и автопроизшествията, и придвижването се ускорява, т.е. мобилността на трудовата сила и други. Така че акцентът, който пада върху пътуванията вътре с публичния транспорт, е много хубав. А що се отнася до шофьорите, вече може да има и допълващи мерки, които да бъдат насочени включително и към зелени цели и други. Поне аз така го виждам, защото доходният критерий е основен, но не е единствен според мен.
Да, всъщност те са навързани, съответно наистина както казахте и вие - и доходният критерий, но оттам насетне следват и други неща, които могат да се променят в следствие на тази мярка. Какви ще бъдат механизмите и как ще се прилага мярката?
На първо място трябва да кажем, че тук участват множество институции, поне няколко, да е по-точно казано: Агенция "Митници“, която предоставя всеки месец информация за внесените на територията на страна количества нефт с произход от Русия, или внесен от Русия и т.н., Националната агенция по приходите – тази информация идва до НАП, Фонд "Сигурност на енергийната система“, и съответно Министерски съвет. Има участие на множество институции, които си координират информацията и си взаимодействат, което прави механизмът изискващ силна координация. Също така трябва да кажем, че чисто времево по отношение на въвеждане на мярката ние ще разберем конкретните подзаконови критерии може би до края на месеца. След това трябва да бъде обявена и обществена поръчка предполагам, която да бъде за отпечатването на ваучерите, тъй като те трябва да бъдат с висока степен на защита, така че поне операторите на бензиностанциите да бъдат сигурни, че няма да бъдат фалшифицирани. Тази обществена поръчка ще отнеме време, може би 2 месеца. Така че чисто оптимистично може би този механизъм, ако се движи така, би задействал най-рано от април месец, т.е. вече 1/3 от годината ще бъде минала. Все пак всичко ще зависи от това какви средства се набират във Фонд "Сигурност на енергийната система“, още веднъж подчертавам, по отношение на механизмите, а НАП ще бъде водещият, който ще определя кои домакинства, кои граждани отговарят на изискванията, тъй като при НАП се съдържат всички регистри, например кой има автомобил, какви са доходите на хората и т.н., това поне според законопроекта и публично оповестената информация до момента.
Има ли възможност да не бъде реализирана тази мярка, според вас?
Всъщност, възможностите да не бъде реализирана тази мярка са няколко. На първо място България да оттегли дерогацията по някакъв начин или пък по някакъв начин Европейската комисия да преразгледа дерогацията. Също така, ако има някакъв проблем със самата работа на "Лукойл“, тъй като е свързана компания с други компании, съответно това също би повлияло. Или пък решение на Народното събрание, както излезе някаква информация за такива намерения по отношение на самата концесия на мощностите и на "Росенец“. Това са трите хипотези. И също и движението на цените на международните пазари. Т.е. към момента има разлика все пак между петрола, който е сорт "Брент“ и "Урал“ , тя е около 30 долара на барел. Ако тази разлика намалее, то това ще намали ресурса, който влиза във Фонд "Сигурност на енергийната система“. Така че има поне 4 или 5 неизвестни, които са рискови фактори. Но все пак това са много крайни варианти. Към момента изгледите са, че тези рискове е малко вероятно да се сбъднат, така че да попречат на реализирането на такъв тип мярка, това са просто крайните варианти.
И за финал искам да ви попитам очаквате ли да има спекула, в случай че бъде приложена мярката, от страна на търговците?
Не, лично аз не очаквам да има спекула. Аз казах още в началото на нашите интервю, че ако гледаме цените в съседните държави, като изключим Гърция, то това много зависи, те са аналогични на българските цени, също и цените на суровия петрол на международните пазари са с голяма степен на стабилност, включително до края на годината според договорите, които се сключват, които са отложени. Така че лично аз не очаквам да има някаква голяма спекула. И също съдейки по приложение на мярката от миналата година, както се видя, горивата дори поевтиняха, а не се увеличиха цените. Така че поне аз не очаквам някаква спекула.
И се надяваме така да продължи.
Да. Този пазар е добре регулиран, и в този смисъл се наблюдава стриктно, дори от всички потребители, които коментират и в социалната мрежа, ако забележат какъвто и да е такъв сигнал, и органите се намесват. Така че не очаквам спекула.
Предстои да видим какво ще се случи и кога ще бъде. Вие казахте, че вероятно може да стартира от април месец.
Аз така изчислявам сроковете, да.
И да видим наистина какви ще са критериите да бъде по-оформен този законопроект. Аз много ви благодаря за анализа и за информацията, която ни дадохте, защото смятам, че наистина интересува много от хората.