Доц. Ангел Кунчев: При COVID варианта ХЕС се колебаеш болен ли си, или не си
Нов вариант на COVID-19 се разпространява с пълна сила в Европа. Щамът, известен като XEC, който е комбинация от вариантите KS.1.1 и KP.3.3, е открит за първи път в Германия през лятото. Той вече е идентифициран в 15 държави.
"ХЕС е много лек - колебаеш се болен ли си, или не си. В голямата си част хората не ходят на лекар. Карантина е юридически термин, но медицинската етика сочи, че когато си болен, е добре да стоиш вкъщи и да се пазиш", каза държавният здравен инспектор доц. д-р Ангел Кунчев в NOVA NEWS.
По думите му сред симптомите са дразнение в гърлото и лека отпадналост. "Възможно е да се вдигне температурна, но по-скоро не е характерно. Водещи са проявите в горните дихателни пътища, но има и болки в мускулите. Протича за 3-4 дни. При усложнения се появява пневмония, но това се случва при малък процент от пациентите. Лечението се провежда симптоматично", обясни той.
Според него COVID ще се променя още и ще се появяват нови щамове. "Въпрос на преценка е дали искаме да се предпазим. Ако обаче попадаме в рисковите групи, това е задължително. При леката клинична картина хващаме само върха на айсберга. Огромната част от заболеваемостта не е регистрирана и реалната е 5-10 пъти над официалната. Маски са нужни само на места, където се струпват болни хора", посочи доц. Кунчев.
Относно първия случай на грип доц. Кунчев посочи, че H3N2 и H1N1 са включени във ваксините. "Трябва да са имунизирани тези, за които е важно - възрастни, хроничноболни, бременни. Всички ваксини вече са в България. В началото на октомври ще направим пресконференция, за да напомним, че започва сезонът на ваксинациите. Последните три месеца на годината са най-подходящи. В края на януари се достига пикът на епидемията - това се повтаря от няколко години насам", подчерта медикът.
Доц. Кунчев алармира, че не рекламира крем против стави, нито каквито и да било медикаменти. Той обясни, че нуждаещи се са му звънели от различни страни, но той категорично е отрекъл да участва в реклама, която се разпространява в социалните мрежи.