Цветан Цветански: Системата за оценяване на учениците от 2 до 6 не може да хване нюансите
Със сегашната система за оценяване на учениците - от 2 до 6, на практика е почти невъзможно да бъдат хванати и нюансите. Без промяна на системата за оценяване, всяка реформа в образованието би била обречена на неуспех. Това коментира в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" Цветан Цветански от Центъра за образователни инициативи.
"Всяко нещо е адекватно към определен момент и към определени обстоятелства. В момента системата ни за оценяване е такава, че тя оценява отгоре надолу. Когато става един ученик бива изпитван, учителят му не казва: "Браво, до тука вече си за 3, браво, дотук вече си за 4, сега да проверим за 5“. Не, ние оценяваме отгоре надолу: Когато не отговориш на един въпрос, започва така се каже да ти пада оценката. Да не говорим, че самите диапазони между отделните оценки са различни - тройката е от 2 до 2,5 грубо казано, оценката "добър“ от 3,5 до 4,5, от 4,5 до 5.5, което е пак цяла единица е петицата, шестицата както и средния успех са по половинки - от 5,5 до 6. Не е ясно откъде започва зоната на положителното оценяване: От 50% ли започва или от 20, и какъв е скокът. Защото има системи, където се казва: "Не си успял, защото имаше единица, двойка, тройка, четворка, но 5 до 10 вече си в зоната на успеха", обясни Цветански.
По думите му дефинирането на качеството в образованието е много сложен процес: "В момента особено силно се вижда притеснение сред директори на училища, които в момента осъзнават, че те биха могли действително да бъдат оценявани ефективно, защото ако има стандарт за качество на образованието, въпрос е как ще го дефинираме и кое ще приемем като качество на образованието. За мен изключително важно да бъдат въведени самооценките от различните групи, да могат да бъдат сравнявани и да могат да бъдат анализирани тези бази данни, за да може действително да се види къде се доближават показаните резултати, и резултатите от оценяването и самооценяването, и външно, и вътрешно самооценяване. Според мен трябва да бъдат понатрупани малко от данни, за да може да бъде създаден един добър стандарт за качеството на образованието", обясни той.