България не осигурява никакви стимули на хората, които избират екологичен автомобил
Българинът обича автомобилът му да е модерен, да изглежда добре, да е добре поддържан, като показателно за това е, че в прехода в преминаване към повече електрическо задвижване България е една от петте държави в Европейския съюз, която не осигурява никакви стимули на хората, които избират екологичен автомобил, и въпреки това продажбата на електрически автомобили е на доста прилично ниво. Това каза в предаването "Утрото на фокус“ на Радио "Фокус“ с водещ Ася Александрова журналистът Борислав Цаков от Прес-авто клуб България, организатор на изложението "Автомобил на годината“, което се провежда за 26-ти път от 1989 година насам и се е утвърдило като авторитетен конкурс, който проследява тенденциите на развитието на българския пазар.
Автомобилното изложение в столицата е едно от двете изложения в Европа, които има през тази година от календара на "Международната организация на автомобилните производители" (OICA), като в столичния Интер Експо Център могат да се видят множество всъдеходи, луксозни SUV, спортни модели и изцяло електрически автомобили.
"Може да се видят невероятни коли на изложението: 211 експоната, 52 от които са премиери, показват се за първи път в България официално. Има коли, които започват от 30 000 лева като цена и стигат до над 1.5 милиона. Факт е, че има автомобили на много, много висока цена в София, и някои от тях са продадени,“ разказа той и посочи, че има много висока посещаемост, като първия уикенд над 16 000 души са минали през 60-те зали на изложението. "Младата звезда от Формула 3 Никола Цолов беше на един от щандовете – даваше автографи снимаше се с всички негови почитатели и хора, които искаха да видят такова талантливо българско момче, и буквално имаше втора опашка вътре в самата зала.“
България през последните приблизително 18 месеца е държавата в Европейския съюз с най-голям ръст в продажбата на нови коли, сподели още журналистът. "Ние тръгваме от много ниско ниво и затова може би ръстовете са такива, но това само по себе си като факт е много показателно. В момента изложението с всичките отстъпки, които предлага и възможността да видим колите на едно място, дава перфектна възможност на хората да направят своя избор по най-правилния начин,“ категоричен е той.
Характерното за автомобилното изложение тази година е, че всички марки предлагат електрифицирани автомобили, като от всички предложени над 200 автомобила 120 приблизително са хибридни, 40 са чисто електрически и останалите са с бензиново ли дизелово задвижване, като по думите на Борислав Цаков вече дизела е екзотика.
Китай е страната, която е лидер в производството на електрифицирани автомобили, разказа още той. "Китай най-много са заложили на електрическата технология, електрифицирането на колите, а и много от суровините за производството на батериите минават през Китай. Така че те контролират в някаква степен това производство, но и технологично те се движат малко пред другите,“ посочи той и допълни, че Китай ще диктуват развитието на автомобилостроенето в тази посока, ако тя продължи.