България е сред държавите, в които се очаква "вълна от пенсионирани учители"
България е сред държавите, в които се очаква “вълна от пенсионирани учители". Това заяви Виктория Кис от Организацията за икономическо развитие и сътрудничество в областта на образованието (ОИСР), която от Париж представи дела за България в доклада от глобалното изследване “Поглед върху образованието" 2024. Причината според нея е, че младите учители все още са малко в повечето от страните от ОИСР. “Учителските заплати са ниски, но са близки до минималните в Чехия, Унгария, Полша, Словакия и Латвия", сравни тя и уточни: “В същото време преподават по-малко, в сравнение с колегите си от тези държави, с изключение на предучилищните групи".
“Необходими са допълнителни мерки, за да може учителската професия да стане привлекателна", препоръча от своя страна Матиас Корман от ОИСР. Той посочи, че 1/3 от страните дават някакви надбавки за учителите, които преподават в отдалечени училища. “Стремежът е да се дават стимули за привличане на повече учители и съответно да се включат в реформите, планирането и политики за подобряване квалификацията на учителите. Това, което се търси на пазара, трябва да се предостави от училището", посочи той. Данните са за само 19% от лицата между 19 и 24-годишна възраст в ОИСР, които отговарят на изискванията на пазара на труда в търсенето на учители.
В доклада се посочва още, че в България 80% от 3-годишните са включени в образование в ранна детска възраст. Това ни поставя сред държавите, които понижават възрастта за начало на задължителното образование. Отчетен е и спад на младите хора без завършен гимназиален образователен етап у нас.
“Въпреки това, намирането на работа се оказва по-трудно за хората без завършен втори етап. Делът на заетостта им е под 50%. Средните им доходи са със 75% по-малки от тези, които имат образование", посочиха още от ОИСР.
Данните за страната ни сочат още сравнително големи инвестиции в образованието. Причина са малкото училища, както и ниският брой на много големи училищни сгради.
Това е вторият годишен доклад, в който България е включена като страна-кандидат за членство в ОИСР.