© | България е една от първите страни в Европейския съюз във въвеждането на ограничения в употребата на найлонови торбички, като тези до 25 микрона са с наложена продуктова такса още през 2012 г. Това съобщи Славея Стоянова, директор на Дирекция "Управление на отпадъците и опазване на почвите" в МОСВ на среща с представители на неправителствените организации "Грийнпийс" и "За Земята", които внесоха писмо до министър Нено Димов по повод международния ден за свят без пластмасови торбички. Представителите на сдруженията бяха приети от зам.-министър Николай Кънчев и експерти от МОСВ.Като част от мерките за намаляване на потреблението на пластмасови торбички, през 2016 г. страната е въвела допълнително изискване всички пластмасови торбички за пазаруване с дебелина до 50 микрона да се продават. По този начин България е приложила по-строги правила от изискването в европейска директива, която дават възможност всяка страна избира начин как да въведе ограничение на потреблението на торбички до 50 микрона, обясни още Стоянова.
Според проучвания на МОСВ в резултат на предприетите мерки, употребата на найлонови торбички е намаляла с около 50%, посочи Стоянова. Тя подчерта, че на ниво ЕС все още няма модел за оценка на резултатите от въведените изисквания по директивата, но според социологическите проучвания на МОСВ у нас над 40% от потребителите вече избягват да ползват този вид опаковки, като носят при пазаруване торби за многократна употреба. Това означава, че има промяна в манталитета на българина и вече се създава култура на намаляване употребата на найлоновите торбички.
Зам.-министърът на околната среда Николай Кънчев заяви, че регионалните инспекции по околна среда следят за изпълнението на изискванията в наредбата, която прилага правилата от европейската директива. Той покани екоактивистите активно да участват в акции за почистване на пластмасовите отпадъци, както и в информационни кампании за намаляване на замърсяването на плажовете, което в голяма степен се дължи именно на пластмасовите отпадъци. Двете страни обсъдиха възможностите за популяризиране на екологичните мерки в тази посока сред потребителите. Една от възможностите за това е част от продуктовата такса, събирана в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) за информиране на потребителите. |