Най-дълго българинът чака реда си пред кварталната бакалия - около 9 минути. Основните причини за това са фалирането на малките фирми и намаляването на персонала, който обслужва клиентите. В аптеката и заведенията за бързо хранене се виси средно по 5 минути, а пред пощата и билетните каси за автобус и влак - около 3. Пред гишето в банката чакането е средно около 7 минути. Така на практика излиза, че един редовен купувач, който пазарува ежедневно, губи около ден на година в чакане да си напазарува необходимите стоки.
Въпреки това обаче страната ни е на 16-о място по чакане в Европа.
Най-дълго са принудени да висят руснаците - 20 минути, а най-малко французите - само една. За разлика от българите, които вият най-дълги опашки пред бакалии и супермаркети, европейците чакат най-дълго пред пощата. Най-голяма навалица от клиенти има в Русия - средно по 10 човека на опашката, а във Франция и Мароко - само един. В България обикновено има само двама клиенти на опашката пред нас.
Едва 8 на сто от българите се оплакват от обслужването. Въпреки това обаче само 24 на сто от обслужващия персонал у нас се извиняват на клиентите си за дългото чакане. Най-приветливи у нас са продавачите на дрехи, сервитьорите и банковите служители, сочат още данни от проучването. Около 91 на сто от тези служители поздравяват клиентите си. С високо качество е обслужването и в кварталните супермаркети, където 80 на сто от персонала поздравяват редовно клиентите си а 63% от тях се усмихват.
"Фирмите знаят как да се справят с дългите опашки. Обикновено решението е в наемането на повече персонал или в отварянето на още една каса. Въпреки това обаче повечето компании не предприемат такива действия", поясни един от авторите на проучването - Юлияна Горанова.
Източник: в. "Монитор"