Божидар Данев: С неграмотни не може да се прави печеливша икономика
"В Европа има глад за специалисти с т.нар. STEM-умения, затова европейските страни ще продължат да привличат работна ръка от България, което допълнително ще "оголее" нашия пазар на труда от кадри в сферата на информационните технологии, инженерните науки и др.", това прогнозира изпълнителният председател на БСК Божидар Данев по време на работна среща в рамките на изпълнявания от камарата проект по ОП "Развитие на човешките ресурси".
Г-н Данев коментира пред участниците в срещата последните тенденции на пазара на труда, в контекста на компетенциите на работната сила.
"С хора с основно образование и с неграмотни не може да се прави печеливша икономика. Не може да се усвояват инвестиции и нови технологии без компетентни хора. Нещо в компетенциите ни куца, а искаме високи доходи. Да, доходите трябва да растат, но трябва да растат срещу компетенции, а не според електоралния натиск", каза Божидар Данев.
Според него недопустимо е бюджетът за образование да е едва 1.5% от БВП, а за МВР, например, да е над 5%, като в същото време престъпността расте, а разкриваемостта е 13%.
"Държавата взима пари от данъците на работодателите и финансира образование, което не им е нужно", категоричен бе Божидар Данев. Така той аргументира предложението на БСК да се определят квоти за всички университетски специалности, съобразени с търсенето на пазара на труда, така че обществените средства да се насочват към финансиране именно на тези специалност. За всички останали специалности студентите да инвестират собствени средства, поемайки и съответния риск за възстановяване на инвестицията си при евентуална нереализация на пазара на труда.
"Намираме се на сериозен кръстопът - прогресираща стагнация или плавен просперитет, основан на компетенции", обобщи Божидар Данев.
Представителите на МОМН споделиха, че са наясно, че обучават висококвалифицирани безработни, но такова е търсенето и нагласите в обществото.
"Сега е модерно да се учи право или икономика и ние трудно можем да се преборим с тези нагласи", споделиха експертите. Освен това, според тях, основна предпоставка за недоброто планиране на т.нар. държавна поръчка в университетите е липсата на механизъм за прогнозиране на търсенето на пазара на труда на определени специалисти. Друг проблем е липсата на подготвени преподаватели, при това предователският състав непрекъснато застарява.
"Къде у нас младият човек може да разбере какви са възможностите му за реализация в бъдеще?", попита реторично председателят на НАПОО Деян Пушкаров. Според него, липсата на адекватна информация за бъдещите потребности на пазара на труда и липсата на модели за кариерно ориентиране са ключови проблеми.
"Имаме много образовани хора, но малко квалифицирани. Проблемът е общоцивилизационен - става въпрос за оцеляването на нацията", заключи г-н Пушкаров.
"Интересът към професионалните гимназии непрекъснато намалява - имаме база и преподаватели, но няма кандидати да се обучават", оплакаха се представителите на МОМН. Те споделиха, че в ход е подготовката на няколко важни за развитието на образователната ни система - за изграждане на центрове за кариерно ориентиране в училищната система, както и за създаване на система за оценка на качеството на професионалното образование и обучение.