Средствата ще се отпускат за не повече от 12 месеца, като размерът им ще се определя ежегодно в Националния план за действие по заетостта, а редът и условията за получаването им - в Правилника за прилагане на закона. Целта е да се насърчи мобилността на безработните лица и да се подкрепят семействата от по-слабо развитите икономически райони.
Предложените промени ще подобрят достъпа до услугите на Агенцията по заетостта. В момента регистрацията на търсещите работа се извършва по постоянен или настоящ адрес и те ползват услуги само в бюрото по труда, в което са се регистрирали. С предложените промени търсещите работа лица ще могат да ползват услуги по информиране и/или консултиране, подпомагане за започване на работа и психологическа подкрепа независимо от адреса на регистрация. Ще отпадне и санкцията за прекратяване на регистрацията, когато търсещите работа лица сменят адреса, по който са регистрирани в дирекция "Бюро по труда", без да я уведомят за това.
Предвижда се да се разширят функциите на Комисията по заетостта към областния съвет за развитие. Два пъти годишно тя ще набира, обработва и предоставя на Агенцията по заетостта информация за потребностите на работодателите от работна сила в областта. По този начин при разработването на програмите за обучение и заетост по-прецизно ще се отчитат нуждите на местните работодатели от работници или служители с определена квалификация.
Предложеният законопроект има за цел да подпомогне изпълнението на специфичните препоръки на ЕК към България относно политиките по заетостта за дългосрочно безработните и за младежите, които не участват в никаква форма на заетост, образование или обучение.
Промените няма да доведат до пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет. Финансирането ще се осъществява в рамките на предвидените за Министерство на труда и социалната политика средства за активна политика на пазара на труда.
С изменения в Правилника за прилагане на закона, одобрени от Министерския съвет, се предвижда комисиите по заетостта към областните съвети за развитие да разработват регионални програми за заетост и обучение на съответната област в рамките на предварително определени средства. Програмите ще се изработват по предложения на областната и общинските администрации.
Изменят се и условията за финансиране на регионалните програми за заетост и обучение. Средствата за всяка област ще се определя съобразно средномесечното равнище на безработица и средномесечния брой на регистрираните безработни в областта за деветте месеца на предходната година. Размерът на средствата ще се изчислява по методика утвърдена от министъра на труда и социалната политика.
С промените в Правилника се регламентират условията и реда за ползване на новата насърчителна мярка по чл. 46 а от закона. Тя предвижда на работодател, който разкрие работно място за обучение чрез работа (дуална система на обучение) да се предоставят средства за срока на обучението по професията и специалността, но за не повече от 36 месеца. Размерът ще се определя в Националния план за действие по заетостта за съответната година.
Регламентират се и условията и редът за отпускане на средства по Закона за насърчаване на заетостта под формата на схеми за минимална и държавна помощ при съобразяване с разпоредбите на Регламент (ЕС) № 1407/2013 и Регламент (ЕС) № 651/2014. С Правилника се регламентират обхватът на дейностите, размерът на помощта и възстановяването на неправомерно получена минимална помощ.