Без допълнителна такса вече гражданите могат да заплащат дължими услуги, свързани с Имотния и Търговския регистри, в Системата за електронно плащане на Министерство на електронното управление. Това заяви в интервю за БТА служебният министър на електронното управление
Георги Тодоров.
С цел подготовка на надеждни кадри създадохме първата Академия по електронно управление съвместно с УНСС. Предстои да разработим магистърски програми с други университети и да започнем подготовката на надеждни кадри, допълни той.
Реализирахме пилотен проект Заявяване на електронни услуги чрез посредник "Български пощи“ ЕАД. Бяха заявени 667 услуги за 5 месеца през 5 пощенски станции в слабо населени райони. Това отчете в интервю за БТА служебният министър на електронното управление
Георги Тодоров.
По думите му най-заявяваната услуга се оказа Отпускане на целева помощ за отопление. Чрез такъв проект се осигурява равнопоставеност на населението в слабо населени райони и от различни целеви групи. За пилотен проект това наистина са големи числа. А колко биха се заявили, ако услугата се предоставя в 2000 станции, попита министърът.
Той отчете и резултатите от прилагането на утвърдения Единен модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги. За периода 2019-2022 г. спестените разходи за обществото са много над 200 милиона лева. Над 200 милиона са заявените и предоставени от една публична организация към друга удостоверителни услуги по електронен път, включително банкови и кредитни институции, училища, детски градини, съдебни изпълнители, нотариуси и редица други. "Така е премахната необходимостта от физическо посещение в офиси на публични организации и излишно ангажиране на време и средства.“, обясни Тодоров.
За администрацията спестяванията от прилагането на модела възлизат на минимум 5.3 млн. лв. и то само на база на спестени разходи за обслужване на гише.
Над 1.4 милиона пъти гражданите и бизнеса са се идентифицирали по електронен път чрез Системата за електронна автентикация, за заявяване на услуги или достъп до информация. При това не е било необходимо да губят време и излишни средства, за да посетят физически административни структури, а са го извършили онлайн независимо от географското си местоположение и ангажираност, допълни още министърът.
Данните на ведомството показват още, че електронно са бил заявени близо 2300 еднократни помощи за ученици в първи и осми клас − двойно повече от миналата година.
Създадохме електронна услуга "Предоставяне на Уверение за ученици и студенти“. Като резултат само в рамките на две седмици в Системата за сигурно електронно връчване се регистрираха над 500 училища и 20 ВУЗ-а от общо 35. Чрез тези възможности спестяваме време и излишни административни такси на родители и студенти, допълни министърът.