Базата ни на Антарктида ще бъде с човешки облик
"Пи Ес Архитекти" с ръководител архитект Пенка Станчева спечели конкурса за новия лабораторен блок на българската антарктическа база. В състезанието с 8 точки зад нейния проект остана аржентински колектив.
Това, че печеля конкурса, бе много приятна изненада. Няма да крия, че се радвам. Това ще е трудна и отговорна задача, но в екип с колегите проектанти и с опита на българските полярници смятам, че ще се справим успешно", разказва в интервю за "Радио Пловдив" арх. Станчева от Чили, където работи и живее от година.
Това, което ще отличава нашата база, е, че ще бъде като дом. Ще е с човешки облик, по-скоро скромна. Няма да се търсят "специални ефекти“ тип "космически кораб“. Идеята е да е практична, функционална, удобна. Моето разбиране е, че да се строи в подобна чиста среда изисква намесата да е по-скоро в контекста на човешкия мащаб, изисква премереност, известна скромност. Тава, което нашите полярници постигат при сегашните условия на работа, е достатъчно доказателство за важността на присъствието ми в Антарктика. Не смятам, че чрез архитектурата на новата ни постройка трябва да се търси да се впечатли света. По-скоро ще се радвам с екипа, с който ще работим, да създаден технологично смислена сграда от съвременен тип".
Архитектурата е продължение на съществуващите постройки – идеята на новия проект е да обедини темите от двата съществуващи обема в един нов. Така старите и новите сгради ще придобият обща визията и ще се превърнат в един общ комплекс. Колкото до червеният цвят – той е характерен за сградите на тези географски ширини, вероятно за да се забелязват от далече.
Сградата ще е с метална конструкция и с термопанели. Начинът ще се преодолеят суровите условия на този континент е да се изберат така материалите, че топлинните загуби да са възможно най-ниски. Отоплението ще е от особена важност и за изборът на типа отопление ще обект на детайлно обсъждане. Друга важна тема, която ще влияе на работното проектиране ще е логистиката. Транспортът и монтажът ще са от особена важност за този проект.
Оттук нататък предстои работно проектиране. И много работа. Тя ще започне още следващата седмица, макар и дистанционно, арх. Станчева ще започне разговори с екипа си. От Чили арх. Станчева говори и за Пловдив.
"Вероятно подсъзнателно историята и културата на родния ми град ми е повлияла. Но днес се чувствам пловдивчанка, обитаваща и работеща в различни точки на света. За града ни, както и за цялата ни държава, си пожелавам да се появят смислени и отговорни управници, които да са човеци, да мислят и да се вълнуват, да милеят за градовете, които управляват. Иска ми се да вярвам в чудеса, макар те да се случват рядко".
По думите й, Пловдив, за нея винаги е бил столица на културата, град с огромен потенциал.
Професионалният път на арх. Пенка Станчева започва с обучение в ВИАС (УАСГ) София, преминавайки през Санкт Петербург, Бордо и Венеция. Веднага след дипломирането си през 1995 г. стартира самостоятелна практика. Автор е на многобройни проекти на сгради и интериори, работи и в сферата на интериора и дизайна. Съвместявайки пътувания с работа, през последните години реализира проекти в Берлин, Париж и на Тайландския остров Ко Самуи. Най-новият й проект за 2018 г. е в Сантяго де Чили и се реализира в момента.
Стилът й е разпознаваем заради прецизните комбинации на материали и обеми, чувството за мярка и дискретната намесата в пространствата по начин, оставящ място за присъствие на обитателя му. Носител е на множество награди, по-важните от които са: 2017 - "Silver Design Award“ в конкурса A Design Award; 2011 - "СГРАДА НА ГОДИНАТА“ на 2011 година за сградата, известна като "Къщата на Яблански", София, България; 2008 - специалната награда на BAUMIT за дългосрочно партньорство, 2007, 2010 - "Интериор на годината" на сп. Наш Дом, 2002 - "Къща на годината" на сп. Идеален дом.
От 2005 до 2009 година е главен редактор на Home Style - приложение за интериор и дизайн към седмичника вестник Капитал. От 2012 година насам е гост-лектор в курса "Практикуване на професията“ пред студентите по архитектура в във УАСГ, София. В лекциите си показва детайли "от кухнята“ на проектирането.
От 2000 г. до 2003 г. ръководи от българска страна международна програма RADAR за обмен на млади автори, работещи в областта на изкуството и новите визии /инсталации, фотография, други/, която е част от Европейската програма култура 2000. Работите по проекта са представени на Биеналето за съвременно изкуство във Венеция през 2003 година.