© | | Банки не дават вече кредити за яхти, а лизинговите къщи са отрязали мераклиите да си ги купуват на разсрочено плащане.От година-две насам кранчето за луксозни плавателни съдове на вересия е затворила и най-голямата лизингова компания в Бургас, защото трудно може да си събере парите за тях. Затова, който иска яхта, вече плаща само кеш.
Още с откриването на най-голямото водно изложение у нас този месец във Варна стана ясно, че в бизнеса отчитат спад на продажбите и печалбите с около 30-40% в сравнение с 2007-2008 г.
Търсят се най-ниският клас яхти или пък най-луксозните - посочи тогава председателят на Българската асоциация на производителите и вносителите на яхти капитан Лъчезар Братоев. Според него с 90% е спаднало търсенето на средния клас, чиито цени варират от 150 000 до 500 000 евро.
Заради кризата или медийния шум, който се вдигна, наш политик се отказал от заявената "Формула", която лети по морето с мощност близо 200 коня.
Търговците на луксозни плавателни съдове намаляват драстично цените им, като някои - наполовина. Най-големият вносител на яхти "LZ яхтинг" държи от две-три години насам на склад 30 морски красавици, като цените им са паднали от 20 до 50%. "Формула" с цена от 480 000 евро вече се продава на половин цена.
"Сънсийкър-Манхатън 60" върви вече на цена 1,150 млн. евро, а през 2008-а е струвала 1,580 млн. евро. Който не може да си купи яхта, си взема под наем.
Цените този сезон ще бъдат като миналото лято - например от 200 до 700 евро на ден за малка и голяма "Бавария" и 2800 евро на ден за "Манхатън 60". Фирмите осигуряват само шпикер и екипаж.
Източник: в. "Стандарт" |