В България употребяваните автомобили винаги са имали по-голяма тежест на пазара, но напоследък това се променя. Съотношението между нови и употребявани автомобили се подобрява в последните години. Традиционно то беше десет към едно в полза на употребяваните, сега е малко под шест към едно. Най-търсените марки нови автомобили са Дачия и Тойота, а втора ръка – Фолксваген Голф. Това каза Константин Томов, автомобилен експерт, главен редактор на АutoМedia.investor.bg и автор на предаването “Колела“, в предаването "В развитие" на
Bloomberg TV Bulgaria.
От началото на годината в България имаме малко над 9000 регистрации на нови автомобили и с това се доближаваме до нивата преди Covid. При употребяваните автомобили в последните години настъпи известно свиване на пазара, сега той постепенно започва да расте и за първите три месеца на годината имаме 48 200 регистрации, но все още сме далеч от резултатите от 2017-2018 година, коментира Томов.
Що се отнася до пазара на електромобили, събеседникът посочи, че той се е развил по начин, който не сме очаквали и не електромобилите са станали по-евтини и достъпни, а конвенционалните коли са станали по-скъпи и сега двете категории са съвсем сравними.
Ръстът в цените стана причина на западноевропейските пазари да има увеличение на продажбите на автомобили втора ръка и доста осезаемо увеличаване на средната възраст на автопарка.
"Ние много години малко самоиронично говорим за българските коли по пътищата, които са на 20-30 години, но това нещо вече започва да се случва в страни като Финландия и Испания", каза Томов.
Цените на автомобилите се повишиха много драматично и тенденцията оттук нататък е автомобилът да стане по-недостъпен, за повечето хора да не е лесно да имат собствен автомобил и да трябва да използват схеми за наемане и за абонамент, но без придобиване, посочи събеседникът.
"Собствеността върху автомобила ще се превърне в луксозно преживяване", допълни Томов.