Част от активните автокрадци зарязаха бизнеса със скъпи лимузини и минаха на автомобили среден клас. Една от причината за това е, че при по-евтините коли тарифата за пренабиване на номерата на рама, двигател и изготвянето на фалшиви документи е по-ниска, съобщи Свилен Трифонов от сектор "Престъпления, свързани с МПС" в Главна дирекция "Национална полиция". Предпочитаните коли, които не се набивали много на очи и по-лесно минавали през КАТ, са от марките "Шкода" с моделите "Октавия" и "Супърб", както и "Сеат". Те били задигани от страни в Европейския съюз.
В Чехия се изготвяли фалшивите документи и се пренабивали номерата и по-канал оттам вече готовите за регистрация коли влизали у нас. С това се занимава българска група, която е била задържана преди около 2 години, но в момента отново се е активизирала. Бандитите били строго профилирани. Имало човек, който разполага с техника за запалване на автомобилите от VAG групата, към която спадат "Шкода". След това друг пренабивал номерата, а трети изработвал документите. Мулета срещу суми около 500 евро се съгласявали да прекарат колата от Чехия до България. У нас имало посрещач, който взима автомобила и отговаря за регистрацията му в КАТ."Не казваме, че контролът е занижен, но в пуктовете на "Пътна полиция" се акцентира повече на луксозните автомобилите от марките "БМВ", "Мерцедес" и "Ауди", които са най-предпочитани от крадците. Даже има канали специално за тези автомобили", поясниха разследващи. Поради тази причина шкоди и сеати се регистрирали по-лесно. Задължително след получаването на регистрационните номера, колата се препродавала още веднъж в страната, за да се скъса връзката по веригата. След това возилото можело спокойно да бъде продадено на всяка автоборса или в сайт за коли.
В някои от случаите, когато возилото застоявало и трудно се намирал пазар за него, джамбазите го оставяли в някоя заложна къща и в групата им влизали "свежи" пари."Един "Сеат Леон" например в сайтовете се търгува от 12-13 хиляди лева 2008 година, а спортното изпълнение, което е 200 конски сили, може да достигне и до 18 хиляди. Това е една много добра печалба", разказаха запознати.Преди колата да влезе в пунктовете за регистрация, се сменя една буква или цифра в рамата и двигателя. Целта е при проверка в Шенгенската информационна система да не излезе, че тя е обявена за издирване.
Реално след интервенцията се получава така, че автомобил с такива номера не съществува, но и не се издирва. За услугата се плаща значително по-малко в сравнение с пренабиването на идентификационния номер и изготвянето на документи за БМВ последен модел, което може да струва и 7000 евро, обясниха разследващи. Друга сравнително нова тенденция сред автокрадците е, че те вече не се притесняват да посягат на застраховани автомобили. Ако допреди няколко години те не смееха да посегнат на такава лимузина, сега не се притесняват да задигнат кола с валидна полица, ако имат поръчка за конкретен модел.
Забраната за стикери по колите също не притеснявало по никакъв начин крадците, тъй като повечето застрахователни фирми слагат на огледалото за обратно виждане или вътре в колата лепенка за пътна помощ, което също се счита за знак към крадците. Някои компании пък раздават на клиентите си лепенки с послание за разумно поведение на пътя.
Източник: в. "Монитор"