Асоциация: Буди недоумение твърдението на големите вериги, че ваучерите за храна ще вдигнат цените на продуктите
Дигиталните ваучери за храна са важна социална придобивка, която повишава доходите на потребителите, като цените на артикулите в магазините нямат нищо общо с операторите на ваучери в България. Това посочват от Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България в своя позиция по повод твърдения на браншова организация, че ваучерите представляват "проинфлационна мярка" и трябва да бъдат ограничени.
Според асоциацията ваучерите за храна са важна социална придобивка и представляват добре изградена екосистема, която носи ползи както за служителите, така и за работодателите и търговците. Съществуването им води до повишаване на покупателната способност на работещите българи, които понасят основната тежест от инфлацията на храните през последните няколко години, пише в съобщението.
Аоциацията припомня, че през последните години необлагаемата сума на ваучерите за храна се увеличи до 200 лв. на месец на работещ тъкмо заради инфлационния натиск върху доходите на българите и желанието на работодателите да стимулират и подпомогнат своите служители.
"Поради това будят недоумение твърденията от страна на Сдружението за модерна търговия, че ваучерите за храна са "проинфлационна мярка" и техният размер трябва да бъде ограничен или даже те да бъдат премахнати от бюджета, а също и че могат да дебалансират пазара на търговия на дребно и веригите да увеличат цените на продуктите заради таксите, които се плащат по тях", пише в съобщението.
Според асоциацията с това търговските вериги подлагат под съмнение една от основните социални мерки на държавата, насочена към работещите, от която се възползват 800 000 служители и хиляди работодатели. През последните 20 години тази система е доказала своя положителен ефект за увеличаване на доходите на работещите, но и за изсветляването им и за подобряване на събираемостта на данъците, пише в съобщението.
"Цените на артикулите нямат общо с операторите на ваучери за храна и това зависи изцяло от самите магазини. Квотата за ваучери за храна се определя всяка година в държавния бюджет, който се гласува от Народното събрание и се одобрява от Съвета за тристранно сътрудничество", посочват от асоциацията.
Скорошно проучване на един от членовете на Асоциацията на операторите на ваучери за храна сред над 6800 потребители и търговци, приемащи ваучери, показва следните резултати: 84 на сто от служителите споделят, че ваучерите за храна увеличават покупателната им способност и ако не ги получават, това ще се отрази негативно на бюджета им и качеството на храната, която консумират; 96 на сто от потребителите на ваучери за храна казват, че са напълно доволни от дигитализацията на продукта; 98 на сто твърдят, че електронните ваучери за храна са по-лесни за използване, тъй като им спестяват време и им предоставят удобство и гъвкавост.
85 на сто от търговците, приемащи ваучери за храна, одобряват тяхната дигитализация, защото сумата се осребрява на момента без забавяне (54 на сто), спестяват време за броене и логистика (58 на сто) и им помагат да привличат повече клиенти (48 на сто).
Общият брой търговци, при които се използват ваучерите за храна, се е увеличил от 1000 до 4000 месечно след дигитализацията, като сред тях има изключително много ресторанти, заведения за хранене, малки магазини, бакалии и други, добавят от асоциацията.
Ваучери за храна са въведени в 16 държави членки на ЕС, а социални ваучери, таргетирани към специфични нужди на потребителите, съществуват в над 45 държави по света. В повечето от тези страни дигиталните ваучери са реалност вече над 10 г., а самата система с ваучери за храна съществува вече повече от 60 година, добвят от Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България.