Наредбата дава надежда, че тази дейност ще изсветлее. Най-малкото, което може да се случи е да бъде обявено, че апар комплексите съществуват като туристически обекти, а инспекторите да ги проверяват така, както се процедира и с другите хотели.
Ние от бранша, които работим на светло, сме отворени непрекъснато и постоянно сме обект на всевъзможни проверки от различни институции. Въпросните комплекси обаче не се контролират.
Наредбата поставя на дневен ред и понятието ол инклузив, което също е положителен момент. В последните години пазарът наложи тази услуга и по-голямата част от хотелите по Черноморието я предлагат. Но и тук има проблеми както при апартаментите - развиват я без да е ясно кой може и кой не може да я осъществява, и дали този, който я предоставя има условия и дадености. Тези обекти направиха страхотен дъмпинг на хотелите в светлата част на бизнеса, защото едно барче или малък ресторант е с далеч по-малки възможности, отколкото хотел с голяма инвестиция и големи свободни площи, игрища и всякакви други атракции, каквато е всъщност идеята на тази услуга.
Така хаосът на пазара стана огромен, тъй като не се регламентира в детайли що е то ол инклузив и как трябва да се провежда. Важното е, че с новия документ това понятие се въведе, както и това, че донякъде ще се диференцират обектите, които могат да работят тази дейност.
Документът обаче залага някои странни изисквания към висококатегорийните хотели. Те дори звучат несериозно, защото базата на четири и пет звездните е добра, те са нови и хубави, така че завишените изисквания няма да притеснят колегите.
Проблемът е в обслужването
Всъщност, с наредбата по никакъв начин не се гарантира, че ще се повиши неговото качество. Това е основното, защото туристът няма да реагира, ако телевизорът в стаята му е 28 инча, а не 32. Ако той има доброто обслужване, вкусна храна, която му се поднася от усмихнати сервитьори, а камериерката не е начумерена, екранът, към който поглежда от време навреме му е последна грижа. Същото важи и за минибаровете. Когато гостът е избрал услугата ол инклузив, дори не отваря хладилника. Той пие алкохол без да плаща до 23.00 часа.
Новите изисквания едва ли ще ни натоварят финансово. Смисълът на промените е да бъдат в полза на туристите. Ние искаме да се въведат критерии, които да са в плюс за нашите гости, но много промени в това отношение няма.
Например, изискването да се свързват хората с деветка с рецепцията. Ами ние и в момента сме с деветки. Повечето от хотелите от 15 години работят с номер 9 на рецепцията.
* Авторката е председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг и заместник-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.
Източник: "Монитор"