Редовните анкетни проучвания на мнението на родителите за качеството на образователните услуги и цялостната дейност на детската градина или училището ще са част от задължителните елементи в процеса на самооценяване на всяка образователна институция.
Това е записано в утвърдената днес от министъра на образованието и науката в оставка Меглена Кунева Наредба за управлението на качеството в институциите и публикувана на сайта на МОН в рубриката "Нормативни актове", която е и поредният държавен образователен стандарт към новия училищен закон.
Самооценяването ще се извършва на всеки две години от работна група от представители на институцията, а участници в процеса са още учениците, учителите, директорът и другите педагогически специалисти. Наредбата дава възможност и за анкети сред учениците, съобразени с възрастта им, като част от оценката за дейността на училището или детската градина.
Работната група ще оценява управлението на институцията по отношение на ефективното управление на ресурсите, лидерството, планирането и взаимодействието на всички заинтересовани страни.
Ще бъде оценяван и образователният процес, като ще се следи за индивидуалния напредък на всяко дете, подкрепата за децата със специални образователни потребности и дали училището осигурява превенция срещу ранното отпадане на децата. Докладът от самооценяването ще включва освен заключения и предложения за мерки за подобряване работата на институцията.
Всяка детска градина и училище трябва да изготвят стратегия за развитието на институцията за период от 4 години, а на всеки две ще се разработва план за действие към нея. Към плана ще се прилага и докладът от самооценката и разписаните в него мерки за подобряване на качеството. Те се приемат от педагогическия съвет и се представят за становище от обществения съвет на институцията.