Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
765 хил. годишни е-винетки изтичат през януари и февруари. Къде отиват парите ни от пътни такси?
Автор: ИА Фокус 09:41 / 18.12.2023Коментари (0)1057
©
Близо 765 хил. годишни е-винетки изтичат в първите два месеца на 2024 г. и трябва да бъдат подновени от българските шофьори, а цените през новата годината са без промяна, по информация на АПИ.

Къде отиват парите ни от пътни такси? Сещаме за това при вида на поредната огромна дупка. И започваме да си задаваме въпроси. Често отговорите им са доста далеч от фактите - по темата съществува сериозно неразбиране, което се оказва добре дошло, когато има нужда от популизъм или бързи политически дивиденти. Все пак почти всеки българин се вълнува от винетката, защото има кола. Важно е.

Гърция или Германия?

На драго сърце си плащаме евро или две на път за море в Гърция и дори чуваме "ей, как ще ги стигнем гърците“. Служител ни прибира таксата, натиска копче, вдига бариерата. Доволни сме, че сме си платили, дори чакаме на опашка, за да го направим. Доволни сме, не мислим къде са отишли парите и най-вече как. Кой ги е пренесъл до пътното в Гърция? В чувал, с инкасо или с превод по банка се случва?

А тук? Взимат ни едни пари и какво? Не виждаме човек, плащаме онлайн, контролират ни онлайн, може и глобата да ни дойде онлайн, ако сме пропуснали винетката. Фактът, че няма госпожа, която да натиска копчето за бариерата от будка на пътя се оказва проблем за възприятията ни за прозрачност. От една страна това не е твърде странно, тъй като българският потребител поначало е скептичен и се съмнява във всичко. Това важи особено много, когато услугата е виртуална и липсва човешкият фактор. Например според изследване на НСИ за причините, поради които българите не пазаруват в интернет, най-много запитани – 31,4%, посочват следния отговор: Предпочитам да пазарувам лично, да видя продукта, лоялност към магазините или просто по навик. Това донякъде дава представа за чисто психологическото "ръка да пипне“ поведение.

Отхвърлянето на иновациите, което традиционно практикуваме тук, също захранва порядъчно дезинформацията за пътните такси. Примерите за неразбирането на иновациите не са един и два и важат дори тогава, когато сочените за лидери държави отдавна са прозряли, че това е работещото решение.

Оказва се обаче, че плащането на пътните такси е област, в която България е доста напред. Системата ни е сред най-модерните в ЕС – с такива работят страни като

Германия, Белгия, Италия. Все държави, които иначе ползваме като еталон за напредък, качество на услуги и най-вече - прозрачност при изразходването на средства.

Ето и няколко важни факти, които разкриват ситуацията в детайли.

Участниците

Има няколко участника в този процес – ние, потребителите, които плащаме, фирмите, които събират пътните такси и АПИ, в чийто бюджет попадат средствата, за да се поддържат пътищата.

Започваме от първия участник – потребителя. Винетки плащаме всички, които имаме леки автомобили, докато тези, които имат товарни МПС-та над 3.5 тона плащат тол такси. Винетка можем да си купим за година или за един уикенд, според необходимостта ни да ползваме пътната мрежа.

Тол такса се плаща за маршрут. И там е помислено за удобството – тези, които пътуват често, отчитат километрите с помощта с бордово устройства на МПС-то, а тези, които по-рядко ползват пътната мрежа, задават маршрут – начална и крайна точка и могат да пътуват с маршрутни карти. Системата предлага различни методи за плащане, включително онлайн плащания, директни дебити и зареждане на предплатени карти. Това улеснява потребителите и им позволява да избират удобни за тях начини за заплащане.

Общото между всички начини е, че някой трябва да събира, обработва и осигурява начин за плащане на таксите за използване на пътната мрежа електронно.

А това е много информация, която трябва да се обработва в реално време. И това замества лелята с копчето и бариерата, изчакването да си платите на километрична опашка и изобщо целият този ресурс.

Така стигаме до фирмите, които събират таксите или т.нар. НДУ. Съгласно Закона за пътищата означава Национален доставчик на услуги, който осъществява дейност по предоставяне на услуги за електронно събиране на пътни такси за територията на Република България. Такива в България са компаниите "Ингелигентни трафик системи“ и "Диджитол“.

Как фирмите събират пътните такси?

Компаниите, които се явяват посредник между потребителите и АПИ, осигуряват отчитането на пътни такси технологично към пътната агенция и заплащат за сървъри, които да поддържат цялата сложна инфраструктура. Тоест – поддържат информацията за това дали сте си платили да стигнете до Пловдив и дали винетката ви е изтекла. Това се случва чрез изграждане на софтуерни системи и в партньорство на много други организации.

На практика, без тази част от веригата "Потребител – АПИ“ процесът на отчитане, събиране и дори контрол на пътните такси е тотално невъзможен, защото фирмите съхраняват огромните масиви от информация и реализират динамичното й използване. За целта инвестициите възлизат на милиони всяка година, тъй като за да се случи това са необходими сървъри, сателити, висококвалифициран персонал и други скъпоструващи дейности и ресурси. Поради профилираната ниша, това е и европейската практика – дейността да се отдава на специализирани компании, които инвестират в технологии и служители, за което получават и заплащане.

И понеже, както стана ясно, българският потребител поначало е недоверчив и подлага на съмнение всичко, особено иновативното и невидимото, много важен е въпросът за отчитането и пътят на парите. Как от джоба на шофьора парите стигат до АПИ, която да ги даде за поддръжка и за нови пътища?

Кой гарантира, че парите от пътни такси стигат до АПИ?

Данните за таксуване се изпращат в реално време от фирмите, които събират такси към АПИ. Според разпоредбите това става чрез интерфейс, по специализиран ISO стандарт, чрез криптирани данни. След това АПИ изчислява и връща информация за стойността на дължима пътна такса за всяка една конкретната тол декларация. В тях се описва маршрутът на движение на дадения автомобил. Същата е процедурата и при заплащането на винетките. На практика АПИ задължава компанията, която събира таксите да ги плати в пълен размер, съгласно приетите от Министерския съвет тарифи за дадената услуга. Това прави невъзможно отклоняването на пари от пътни такси - нито погрешка, нито с умисъл. Той е стандартизиран за прилагане от всички Европейски доставчици на услуги по пътно таксуване.

Същият метод се прилага във всяка една страните от ЕС с налични GNSS системи за тол таксуване като Германия, Белгия, Италия, Полша и др. Европейските експерти я определят като модерна и надеждна. Заради факта, че е базирана на електронни технологии, осигурява високо ниво на точност и прозрачност. Един от основните козове е, че данните се събират и обработват автоматизирано, а това намалявайки възможността за човешки грешки.

Технологичните аспекти на системата позволяват бързо и ефикасно отчитане на пътни такси с точна информация за разстоянието и съответващата му такса. Освен това, данните от системата могат да бъдат проверени и анализирани. По този начин те могат да се използват и от институции, гарантирайки прозрачност във вземането на решения.

Как да подновим изтичащите годишни винетки?

Най-сигурният и удобен начин да се подновят изтичащите 765 хил. годишни е-винетки през януари и февруари, е онлайн, на специализираните тол платформи, които предлагат и много допълнителни услуги като известяване при изтичащ срок на валидност или санкции, личен профил за всички лични и служебни автомобили, проверка на валидността на винетката.

Марияна Георгиева



Още по темата: общо новини по темата: 23
26.12.2023 »
12.12.2023 »
07.12.2023 »
23.11.2023 »
23.11.2023 »
15.10.2023 »
предишна страница [ 1/4 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Бюджет 2025
Зима 2024/2025 г.
Газови доставки
Референдум ще реши съдбата на паметника "Бузлуджа"
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Бургас и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@burgas24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Бургазлии във facebook
RSS за новините
Статистика: