40 млн. лв. допълнително ще отпусне правителството за закупуване на нови училищни автобуси и за разширяване на възможностите за интерактивно обучение в училищата в страната. Това съобщи премиерът
Бойко Борисов на обобщаващото събитие в рамките на платформата за граждански диалог "Европа в нашия дом“. Той подчерта, че е възложил на министъра на образованието и науката
Красимир Вълчев да се направи анализ на състоянието на училищните автобуси и дори при минимален риск за живота и здравето на децата, те да се подменят с нови.
"Във всички региони сме правили реновиране и модернизиране на материалната база на училищата. С 20 млн. лв. ще дадем възможност за повече интерактивно обучение по природните науки. В тях изоставаме и това ще се отрази негативно на бъдещата реализация на децата“, каза министър-председателят и припомни, че настоящият кабинет отпусна средства за закупуване на шкафчета за всички ученици до седми клас и за оборудване на училищата с безжичен интернет. "Заложили сме 360 млн. лв. за увеличение на заплатите на учителите, така че вървим към изпълнение на този ангажимент“, допълни Борисов.
Министър Вълчев посочи, че учителите са в центъра на политиките на управлението. Учителят е професия на бъдещето и от нея зависи подготовката на кадри за всички останали системи. "Трябва да инвестираме в преподавателите, за да придобият децата необходимите знания и умения за реализация в обществото и на пазара на труда. Промяната в системата трябва да се почувства повече. Трябва да въведем компетентностния подход и да подкрепяме креативните учители“, заяви министърът.
Заместник-министър Таня Михайлова добави, че поставянето на професионалното образование като приоритет е сигурен знак за ангажимента повече деца да придобият необходимите умения за работа. "Това е най-лесният път до бизнеса. Представителите на фирмите взимат активно участие в определянето на план-приема, както и при изготвянето на учебните програми. Имаме над 100 паралелки с дуална форма на обучение с над 3000 деца. Учебно-тренировъчните фирми също са инструмент за придобиване на предприемачески умения, креативност, иновативност и др. Резултатът от нашите усилия е, че бизнесът търси кадрите си в класните стаи“, категорична беше Михайлова.
Заместник-министър Деница Сачева обобщи, че се работи добре по Механизма за задържане и обхват на деца и ученици в образователната система. "Тази политика е най-одобряваната и най-дискутираната от българските граждани. Създадохме 1100 екипа, които направиха над 250 000 обхода на адреси. Върнатите деца са над 40 000. Основните предизвикателства при работата на екипите са мобилността и сложното учебно съдържание, които учениците от уязвими групи не могат да усвоят. Затова предоставяме повече подкрепящи мерки и допълнителни часове особено по български език. В същото време засилихме санкциите за безотговорните родители, чиито деца не посещават училище. 81% от населението одобрява тази политика“, каза заместник-министърът. По думите й страната ни вече разполага с информационна система, с която да се проследяват децата в риск от отпадане. Общата работа на институциите даде резултат и за първи път от 6 г. процентът на отпадащите намаля от 13,7% на 12,8%.
Според председателя на Парламентарната комисия по образование Милена Дамянова в бъдеще на училищата ще са нужни нови модели на преподаване, а учителите трябва да научат децата да усвояват информация по различен начин. "Уроците не трябва да се преподават буква по буква от учебника, а да се използват иновативни практики, за да придобият всички деца необходимите умения за реализация“, заяви още тя.