18 хил. души ходят километри пеша, за да хванат влак. Това сочат данни на Министерството на транспорта, предоставени на "Монитор". Според справката това са хората, които преминават през 67 гари и спирки, които са на практика в нищото. Разстоянията до градовете и селата, които обслужват, варират между 3 и 10 км.
Според информацията на транспортното ведомство най-натоварените спирки и гари са Черноград, Огняново, Карлуково, Белица, Съединение, Цветино, Виница и Дъбово. Данните показват, че те са и най-близко до населените места - на около 3 км.
Причината за пешеходния поход на пътниците е липсата на довеждащ транспорт. Това пречи не само на хората, които пътуват ежедневно с влак, но и на възможността да се увеличат пътуващите с жп транспорт.
Ученици от село Дълго поле например са принудени в студ и пек да вървят по 3 км пеш до отдалечената жп гара Калояново поради липса на транспорт.
В същото време на гарата в Калофер, която се намира на 3 км и 100 метра от центъра на градчето, има микробус. Той обаче чака хора само от трите бързи влака, въпреки че на гарата на ден спират още пет пътнически влака. На въпрос как се справят клиентите на "БДЖ Пътнически превози" при тези две отдалечени от населените места гари и при липсата на лични коли, отговорът на пътниците е "с краката, пешком".
От транспортното министерство са изчислили още, че пасажерите "маратонци" са около 1% от целия пътникопоток на железницата за година. Статистиката показва, че с БДЖ средногодишно се возят около 23 млн. души, като всяка година бройката намалява с около 8-10 на сто.
Общият брой на железопътните гари в България е 298, като освен тях в жп мрежата са 384 спирки и 16 броя разделни постове.
Решение на проблема все пак се търси. Въпросът се обсъжда както от ръководството на железницата, така и между превозвача и местните власти. Темата беше поставена на публична дискусия, а според БДЖ възможност за решение има в по-добрата интеграция между различните видове транспорт на регионално и градско ниво.