КЗП: Рядко срещаме некатегоризирани туристически обекти | ||||||
| ||||||
Маргаритов обясни, че вече течащите пилотни проверки преди старта на активния летен сезон поставят акцент върху установяване състоянието на обектите, в които в предходен период са констатирани нарушения. "Целта е да видим, ако тези обекти имат намерение отново да отворят врати, дали са категоризирани, каква е степента, да се направи съпоставка с изискванията на Наредбата и пр.", посочи той. "Тези системни контролни действия, надявам се, ще доведат за поредна година до едно успокояване на пазара и все по-малко нарушения и рискове за потребителите", добави председателят на КЗП. При въпрос дали авторитетът на Комисията оказва влияние за решаването на казуси в движение, без да се губи излишно времето на потребителите Маргаритов потвърди, че има такива примери. "Възможно е да се стигне до ситуация, в която да има изход – т.е. потребителят да бъде компенсиран за това, че нещо не му е предоставено така, както му е било обещано и той да приеме този подход. В тези случаи ние съдействаме това да се случи. Но нещата вървят паралелно и – успоредно с това съдействие – там, където е констатирано, че има нарушения, налагаме санкции. Те са важен елемент, защото имат дисциплиниращо и възпиращо въздействие и неслучайно нашата основна функция е да контролираме и да санкционираме при нарушения. Разбира се, когато е възможно потребителите да не бъдат връщани в изходна позиция, ние съдействаме. Защото, за разлика от други сегменти на пазара, където е възможно да не се търпят кой знае колко неблагоприятни последици от дадени нарушения на търговци – в магазини, в електронната търговия и т.н., когато планирате предварително своята почивка, това е свързано с отпуск от работа, предварително заплащане на някакви суми за тази почивка, и после нещо се обърка тотално, драмата е голяма в пълния смисъл на думата", коментира председателят на КЗП. Димитър Маргаритов направи разрез на потребителското поведение по отношение склонността за реакция при възникването на някакъв проблем в зависимост от неговия характер: "В различните сегменти на пазара активността е различна. Например, при бързите кредити очевидно не всеки, който има някакъв проблем, се обръща към нас. От друга страна, в областта на телекомуникациите – относно телекомуникационните устройства, тарифните планове и т.н., изглежда, че хората са доста по-активни и почти винаги са склонни да реагират. В туризма също сравнително малък процент са жалбите спрямо общия брой оплаквания в Комисията по различни въпроси, но неприятното е, че там може да се стигне до по-тежки последици за потребителите." В заключение председателят на КЗП каза, че институцията се стреми да стимулира активността на потребителите, като паралелно с това насърчава и търговците да спазват законодателството. |