Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Има ли истински отстъпки на "Черен петък"?
©
Традиционната за Съединените американски щати кампания "Черен петък“ успя през последните две десетилетия да се наложи трайно и в Европа, в това число и в България. Но докато зад Океана събитието се провежда след Деня на благодарността (на четвъртия четвъртък на ноември), у нас инициативата не е строго фиксирана, а често започва значително по-рано и продължава по-дълго.

Тази година "Черният петък“ е на 29 ноември. Много потребители очакват офертите с големи отстъпки за широк спектър от стоки и услуги, но винаги стоят два основни въпроса – реални ли са намаленията и защо процентите са много по-малки от тези в Америка?

Има ли истински отстъпки на "Черен петък“?

За да се приеме, че една стока е действително намалена, съгласно действащото законодателство тя трябва да е продавана на старата и цена поне 30 дни преди кампанията за отстъпки. Това означава, че тази година най-късно на 29 октомври трябва да се стабилизира цената, от която следва да се изчислява отстъпката при евентуално нейно участие в кампанията "Черен петък“.

Как потребителите могат да са сигурни, че намаленията не са фиктивни?

Най-голямата гаранция е, ако потребителите сами проследят движението на цените. Това усилие си струва най-вече когато планират по-скъпи покупки и реално намаление от 20 до 60% би им дало добра възможност да спестят немалко пари.

Друга възможност е да разчитат на добросъвестност от страна на търговците и ефективен контрол на институциите. Този подход обаче крие известни рискове, защото нито всички търговци са коректни, нито инспекторите могат да проверят всеки търговски обект.

Как да проследите динамиката на цените?

При толкова много стоки и възможности за закупуването им буквално от цял свят, проследяването на динамиката на цените изглежда непосилна задача, освен ако не си изградите правилна стратегия.

Набележете какви стоки желаете да закупите и ги потърсете при няколко различни тръговци, като запазите цените, на които се предлагат от всеки от тях месец преди кампанията за намаление. Ако тези търговци обявят участие в "Черния петък“, сравнете новата цена с предварително запазената от Вас и лично се убедете дали информацията е акуратна.

Средната пазарна цена като ориентир

Средната пазарна цена също е добра отправна точка, която е полезно да се има предвид при вземането на решение дали да се пазарува от кампаниите за отстъпки. Това е така, защото практиката показва, че дори при реално намаление, крайната цена на стоката може да не е най-ниската на пазара в момента.

Какво казва законът за отстъпките?

Всяко съобщение за намаление на цените трябва да посочва за кои стоки и услуги или група стоки и услуги се отнася, при какви условия е валидно и каква ще бъде продължителността му, пишат от economic.bg. 

Върху етикета на всеки артикул трябва да бъде поставяна новата цена до предишната, която е зачертана, като може да се добавят съответно думите "нова цена" и "предишна цена". Допуска се и посочване на процент на намалението, като новата цена се поставя до предишната цена, която е зачертана.

Съвети към търговците за "Черния петък“

Задължително спазвайте изискването на закона да сте продавали стоката на старата, по-висока цена поне 30 дни преди кампанията "Черен петък“.

Ако някои от артикулите в магазина Ви са били обект на друго намаление, например есенно, и желаете за "Черния петък“ да обявите цялостно намаление, процентът на отстъпките за тези артикули трябва да бъде изчислен от първоначалната им цена, тъй като тук става дума за прогресивно намаление.

Спазвайте стриктно изискванията на закона при обозначаването на цените и отстъпките върху етикетите на артикулите и на всички информационни материали.

Избягвайте неясноти или спестяване на съществена информация при оповестяването на условията на кампанията за намаления.

Нелоялни практики

Нелоялните търговски практики в кампаниите "Черен петък“ са свързани предимно с неясни условия за прилагането на отстъпките. Например, обещава се даден процент отстъпка при покупка на два артикула, но не става ясно отнапред, че артикулите трябва да са напълно еднакви – два панталона, две ризи и т.н. Или процентите са представени 20+20 и потребителите остават с впечатлението, че имат 40% отбив от цената, а всъщност се предоставя намаление от 20% от редовната цена и нови 20% от получения резултат след изчислението, като крайната цена е по-висока, отколкото би била при 40% намаление.


Още новини от Национални новини:

https://www.burgas24.bg/novini/Bylgaria/Ima-li-istinski-otstupki-na-Cheren-petuk--2306342
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.