Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Знаете ли кога и къде е правена тази снимка?
Автор: Петър Дучев 12:53 / 20.10.2024Коментари ()285
©
Ямбол обратно в '50 години на 20 век. Фотокадър на Брънековата къща с паркиран ретро автомобил пред нея се появи на страницата на общината в една от социалните мрежи и предизвиква коментари.

Емблематичната за града къща беше реставрирана съвсем наскоро, след като дълги години тъна в разруха. Снимката е нова и беше публикувана снощи на страницата на местната власт.

Ето и малко история за красивата сграда:

Емблематичната Брънекова къща е от сградите в Ямбол, които помнят времето на Царство България от 1908 година.

Тогава адвокат Петър Брънеков и съпругата му Мария пристигат в Ямбол и купуват къща с двор на това място. Тук се раждат и децата им – Любен и Тотю. Тяхното родолюбие се вплита дълбоко в историята на Ямбол.

Петър Брънеков е първият юрист с докторска степен в града, един от първите теоретици на кооперативното движение в България. Участва в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война в състава на 18-ти Етърски полк и 46-ти пехотен полк. Загива на фронта на 6 октомври 1916 г.

Неговите синове продължават обществената дейност и патриотичното дело на баща си.

На Тотю Брънеков принадлежат идейният проект за герб на Ямбол и девизът "Идвам от древността, отивам в бъдещето".

Любен Брънеков е един от най-известните членове на туристическо дружество "Тунджа", създател на химна "Обичаме земята".

А сега малко и за автомобила:

Москвич-401 се ражда в автомобилния завод в Москва и е първият съветски автомобил, влязъл в серийно производство.

Една от най-популярните легенди твърди, че след Втората световна война СССР успява да изземе от няколко автомобилни завода в Германия набор от скици и инструкции за сглобяване на автомобили, включително и Opel. Впоследствие Москвич-401 е изграден едно към едно по описанията от немските скици.

Към този мит се прибавят и твърденията, че още преди войната Йосиф Сталин много харесва вида на Opel Kadett и силно настоявал един ден Съветският съюз да разполага именно с такава общодостъпна за народа кола.

Работата по автомобила започва още през 1945 г., когато на висшите лица в Кремъл са показани редица идеи за съветска кола.

Още през март 1946 г. са готови подробните чертежи и немалко образци на частите на бъдещия автомобил. Тук вече част от митовете се оказват верни, защото се следва почти дословно одобрения от Сталин вариант - модел с четири врати, открояваща се предница и вид, който по мнение на съветския лидер е непреходно модерен.

Москвич-401 има необичайно предно окачване, а скоростният лост вместо отдясно на шофьора е преместен зад волана. Каросерията е подсилена, рамката на колата е изцяло метална във време, в което на много места още се прави от дърво.

Двигателят е 1,1 литра и е четирицилиндров, скоростната кутия е тристепенна, като мощността е 23 конски сили, което за онова време никак не е било чак толкова слабо представяне. Работата по двигателя е напълно готова през 1954 г. и на следващата година започва серийното производство (информацията за автомобила е назаем от webcafe).

Именно Москвич-401 дава силен тласък на съветската автомобилна индустрия. Той се превръща в кола не само на обикновените хора, но е предпочитан и от редица певци и актьори.


Още новини от Любопитни новини:

https://www.burgas24.bg/novini/interesno/Znaete-li-koga-i-kude-e-pravena-tazi-snimka-2305502
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.