Общини в Бургаска област с най-високи местни данъци в България | ||||||
| ||||||
1. Данък върху недвижимите имоти за юридическите лица, който според Закона за местни данъци и такси (ЗМДТ) може да варира от 0,1‰ до 4,5‰ от данъчната оценка на имота. 2. Данък върху възмездното придобиване на имущество, чиято ставка може да варира между 0,1% и 3% от стойността на придобития имот според ЗМДТ. 3. Данък върху превозни средства и леки автомобили с мощност над 74 kW до 110 kW след отчитане на екокомпонент за Евро 1 и Евро 2. Според ЗМДТ, данъкът върху превозните средства в този диапазон на мощността може да варира от 1,1 лв. до 3,3 лв. на киловат, а размерът на еврокомпонента – от 1,1 до 1,4, съответно допустимите граници за тази ставка са 1,21 и 4,62 лв. на киловат. Причините да се разглеждат компонентите Евро 1 и Евро 2 са, че техните коефициенти са най-високи, т.е. те отразяват сценарий за възможно най-висок данък, както и че автопаркът в много общини извън най-големите градове е на сравнително висока възраст. Диапазонът 74 kW до 110 kW е избран, тъй като по-голямата част от автомобилите попадат в него. 4. Патентен данък за търговия на дребно до 100 кв. м чиста търговска площ на обект. По закон, ставките на този данък могат да варират от 2 до 20 лева на квадратен метър. За да се пресметне индексът, стойностите на четирите ставки във всяка община се нормализират по скала от 0 до 100, като 0 отговаря на най-ниската допустима ставка по закон, а 100 – на най-високата. След това индексът се пресмята като средно аритметично на четирите нормализирани ставки. Така една хипотетична община със стойност на индекса 100 има възможно най-голямата данъчна тежест, според позволеното от ЗМДТ. Общините с най-висок индекс на местната данъчна тежест са Созопол (71,40), Приморско (70,51), Средец (65,82), Поморие (64,74) и Варна (64,59). На другата страна на разпределението стоят общините Калояново (24,03), Медковец (24,33) и Мирково (25,72). Средно за страната (претеглено по населението на всяка община), индексът на местната данъчна тежест е равен на 53,02, като в 45 общини стойността му е по-висока. За последното десетилетие случаите на повишаване на четирите разглеждани в различните общини са много повече от тези за понижаване – 771 повишения спрямо 191 понижения от 2014 г. насам. Трябва да се отбележи, че голяма част от повишенията се дължат на въвеждането на екологичните компоненти Евро 1 и Евро 2 през 2019 г., които водят до ефективно покачване на данъка върху превозните средства дори и базовата ставка да не е била променяна. През 2019 г. се наблюдава ръст на този данък в 210 общини, но само в 24 от тях увеличението е в базовата ставка. Дори с отчитането на тази подробност, видимо общините са много по-склонни да увеличават, отколкото да намаляват данъци, което е разбираемо, предвид че това увеличава способността им да покриват местни разходи със собствени приходи. Нещо повече, с изключение на няколко случая при патентния данък, всяка година случаите на повишение на данъци надхвърлят случаите на понижение. Забелязва се и интересна тенденция при повишаването на данъците – неговата честота е най-ниска в години на местни избори (2015 г., 2019 г., 2023 г.), а в годините точно след това е най-висока, след което пада плавно с приближаването на следващите избори. |