Защо индикаторите за километража на автомобила, оборотомера и други устройства често са ненадеждни | ||||||
| ||||||
Скоростта е по-малка, отколкото изглежда Най-неточното устройство в колата е скоростомерът (километраж). Грешката в измерването е твърде висока и е невъзможно да се измери точно скоростта. Много фактори, включително размерите на гумите, състоянието на асфалтовата повърхност, насрещен или попътен вярът, влияят на реалната скорост. Километражът работи от изходния вал на скоростната кутия и показва косвени данни, които не влияят пряко върху скоростта. Конструкцията на самото устройство също прави корекции на показанията. Въртенето от вала се предава през гъвкав кабел към магнитна котва в устройството, което поради въртене създава вихрови токове, получени чрез въртене на магнитите. Колкото по -бързо се върти магнитът, толкова по-голяма е напрежениегѝо и стрелката се отклонява повече. Цялата тази конструкция е твърде чувствителна към външни фактори. Грешката в измерването в системата е около 3%. За да се компенсира неправилни устройства от устройства, принципът на преувеличаване на скоростта на нивото от 5% е заложено в скоростомера. Това правило е придобило типа на държавния стандарт, а сега всички скоростометри измерват скоростта с надценяване с около 5%. Всичко това озвама, че в действителност колата се движи по-бавно, отколкото е показано на приборния панел. Това е удобно, особено при този голям брой камери за контрол на скоростта по пътищата. Неправилен пробег Поради същите причини колата неправилно разчита и изминатото разстояние, тоест показанията за пробега също не са верни. В случая "вината“ е на същия вал, с който е свързан и километражът, за който вече стана дума. А това означава, че в действителност пробегът на автомобилите също е надценен. В действителност той е с около 5% по-малко. Грешката в измерването също може да са дължи и на гумите на автомобила. Ако вместо размер 185/60R14, поставите колела с размер 195/55R15, тогава радиусът на колелото ще се увеличи и скоростта на машината ще се увеличи, като същевременно поддържа въртенето на трансмисионния вал. Грешка на ABS Антиблокиращата спирачна система (ABS) също може да бъде източник на неправилни показания. На по-голямата част от автомобилите тя работи на базата на промените в скоростта на въртене на колелата. ABS сензорите са в основата на главината и контролират ъгловата скорост. Ако едно от колелата при спиране внезапно се плъзга по лед и рязко променя скоростта на въртене спрямо другите, тогава електронната система се намесва в работата на спирачките и увеличава налягането в хидравликата. Машината също се забавя, но остава стабилна по траекторията на движението, пише AutoMedia.bg. Но колелата могат да се въртят не само заради подхлъзване и занасяне на пътя, но и по други причини. Например, поради ниско налягане или поради неравности на пътя. Следователно ABS често се греши и дава команда за намаляване на интензивността на спиране в ситуации, когато това изобщо не се изисква. Например, дори при сух асфалт при отлично сцепление с повърхността, електрониката "отпуска“ спирачките, ако има много малки ями под колелата, които карат колелото да вибрира и да губи връзка с пътя. ABS смята това за стъпване върху лед и няма да позволи на други колела да забавят въртенето си. По този начин, разстоянието на спиране ще се увеличи рязко. |