Проучват интегрираното обучение в Община Несебър | ||||||
| ||||||
• с интелектуална недостатъчност; • със зрителни увреждания; • със слухови увреждания; • с хронични заболявания; • с езиково-говорни нарушения. Приема се, че тези категории деца са със специални образователни потребности поради наличието на определени дефицити в различни сфери - познавателна, моторна, сензорна. Главната цел на интегрираното обучение е да постигне вграждане на децата със СОП в средата на техните връстници, а впоследствие - в обществото като цяло. Затова учебните часове се провеждат заедно с класа, който посещава съответното дете. В зависимост от дефицита, с него провеждат индивидуални занимания различни специалисти - специални педагози. Важна особеност на интегрираното обучение е, че е насочено към индивидуалните възможности и интереси на децата със СОП. От тях не се изисква покриване на стандартите на обучение за съответния клас - дори и да не са усвоили минимума от знания според държавните образователни изисквания, те преминават в по-горен клас. Настоящото проучване се провежда от Министерството на образованието, младежта и науката и Държавната агенция за закрила на детето в изпълнение на дейностите, заложени в Националната програма за закрила на детето - 2010 г. и Националната програма за гарантиране правата на децата с увреждания /2010 - 2013 г./. Целта на проучването, което се провежда в девет области на страната, е да се определят тенденциите и постиженията в процеса на интеграция на децата със специални образователни потребности, както и проблемите с цел предприемането на мерки за тяхното решаване. В община Несебър експертната група посети пет училища и три детски градини, включени в представителната извадка на проучването - ПГТ "Иван Вазов", СОУ "Любен Каравелов", ОУ "Г. С. Раковски" - с. Оризаре, ОУ "Св.св. Кирил и Методий" - с. Равда, ОУ "Св. Иван Рилски" - с. Кошарица, ЦДГ - с. Кошарица, ОДЗ "Яна Лъскова" и ОДЗ "Калина Малина" - град Несебър. В детските и учебни заведения експертната група се срещна и разговаря с директори, учители, ресурсни учители, деца и ученици със специални образователни потребности и родители. В хода на конструктивния диалог стана ясно, че интегрираното обучение в община Несебър е организирано в съответствие с държавната политика и нормативната база. Същевременно представителите на институциите, провеждащи проучването се убедиха, че общинското ръководство и ръководствата на детските и учебни заведения осигуряват възможности за непрекъснато усъвършенстване на условията, при които се провежда интегрираното обучение - изграждане на достъпна архитектурна среда, подпомагане на родителите при включването на децата в програма за ресурсно подпомагане, създаване на ресурсни кабинети, включване на ресурсните учители в заседанията на Педагогическите съвети, привличане на учениците със специални образователни потребности в различни форми на извънкласна дейност. Според мненията на родители и педагози в община Несебър процесът на интегриране на децата и учениците със специални образователни потребности се реализира успешно. Екипът, осъществяващ проучването в Бургаска област си тръгна от община Несебър с положителни впечатления от състоянието на интегрираното обучение, с високо признание за подкрепата, която община Несебър оказва на образователните институции и с огромна благодарност за оказаното съдействие от страна на общинското ръководство за провеждане на проучването на територията на общината. |