Стратегията "Нулеви отпадъци" е стремеж към един затворен цикъл на производство | ||||||
| ||||||
Стратегията "Нулеви отпадъци" възниква в средата на 90-те години като резултат от усилията на природозащитни организации, национални и местни власти, граждани и индустрии да намерят устойчиво решение на все по-нарастващия проблем с отпадъците. Идеята е максимално да скъсим пътя на продукти и храни към нас, разказа още Вера Маркова. "В тази връзка са и многото призиви да се храним сезонно спрямо плодовете и зеленчуците, които са в сезон в нашето населено място, за да можем да скъсим дистанцията и съответно така да намалим въглеродните емисии." Друго много важно нещо от стратегията "Нулеви отпадъци" според Вера Маркова е това, че ако не можем ние самите да си гледаме храната и да си произведем дрехите, е важно да се интересуваме максимално кой го прави и какви материали се използват. Според нея също много важно е и етичното отношение към работниците и да са добре да са заплатени. "Когато говорим за всеки един продукт е важно да проучим от какви материали се прави и какъв е жизненият им цикъл. Примерно дрехите от естествени материали са много здрави, тези материи се отглеждат без използването на пестициди, което е по-добре за природата и по-добре за нашата кожа. И когато им приключи жизненият цикъл, те могат спокойно да се компостират, и по този начин се превръщат в храна за почвата. Т.е. по този начин става един затворен цикъл. Идеята на този "нулев отпадък" е да имаме затворен цикъл от началото до края", поясни още тя. По думите ѝ всичко зависи от всеки един от нас. Вече и в България навлиза т.нар. "градско компостиране", което е много положително за намаляване на отпадъците и за промяна на мисленето на хората в тази посока. "Идеята е, че "една птичка пролет не прави", но може да зарази много други с положителен пример, и така ефектът да се умножи. Хубаво е да има както образователен пример, така и практически. Теорията и практиката е най-добрата рецепта за успех", смята още Вера Маркова. |