Знаете ли с какви гуми трябва да се шофира през есента? | ||||||
| ||||||
Някои шофьори имат навика за закъсняват или пък да избързват с преобуването на автомобила си, като през септември вече са сложили зимните гуми или пък през декември все още използват летните, които отгоре на всичко са износени. Времето през есента в нашия регион обикновено е сравнително топло през есенните месеци, особено в началото. Прогнозите на синоптиците са, че и през октомври температурите ще са далеч от нулата, като това вероятно ще се промени в началото на ноември. Тогава се очаква през нощта термометрите да показват около нулата. През октомври ще има повече валежи, но без резки застудявания и сутрешни слани. И всеки шофьор е наясно, че с настъпването на студеното време летните гуми стават по-твърди и спират да работят, както трябва, като не осигуряват достатъчен коефициент на сцепление с асфалтовата повърхност. Производителите наричат критичната температура за смяна на летни гуми +7°C, но тази стойност не е прагова за свойствата на използваната в тях каучукова смес, пише AutoMedia.bg. Тестовете показват, че дори при нула или лек минус летните гуми спират по-добре от зимните. В студа летните гуми често се държат по-зле само в първите минути след старта, но бързо се затоплят по време на шофиране, като се справят с маневриране и спиране. Всичко казано по-горе за летните гуми обаче е вярно само на сух асфалт. Ако под колелата има сняг или тънък слой лед, такива гуми са абсолютно безполезни. В същото време при използването на зимни гуми при температури близки до нулата се случва точно обратното. Тези гуми са с по-мек каучук, за да не почерняват в студа. Освен това зимните гуми обикновено са по-тесни от летните. Така на асфалт, поради мекотата и по-високия протектор, те показват повече приплъзване в завоите. А поради по-малкото контактно петно на сух и мокър асфалт е по-трудно да се пренесе същото натоварване върху колело със зимна гума при завиване и спиране. Проведени от експерти тестове потвърждават, че зимните гуми спират значително по-зле на сух асфалт и при лек минус, а още повече при плюс. Дори при −5°C зимните гуми спират по-зле от летните. При +4°C спирачният им път е с около 10 м по-дълъг от този на летните гуми, а при +11°C той се увеличава още повече. Зимните гуми имат предимство при спиране и шофиране само когато пътят е покрит със сняг и лед. Въз основа на резултатите от тестовете на гумите и експертните мнения може да се каже, че летните гуми са най-оптималният и безопасен вариант за обувки за автомобил през есента. Но само докато асфалтът се намокри и започне да се покрива с лед. Не е нужно обаче да следите състоянието на пътната настилка, а просто трябва да отидете и да смените гумите си със зимни, когато средната дневна температура падне под +3-5°C. |