Знаете ли защо летният престой е опасен за автомобила? | ||||||
| ||||||
Какви проблеми могат да възникнат? Първоначално след като бъде стартиран двигателя, той започва да тресе, да "киха“ и да прекъсва, а управляващата електроника показва грешка и предупреждение за проверка на мотора. Какво означава това и какви щети могат да възникнат в двигателя, ако колата стои неподвижно дълго време? Мръсотия в двигателя Дългият престой е вреден за всяко превозно средство, включително новото. През времето, прекарано без движение, металните части губят смазка, която отива в долната част на двигателя или скоростната кутия, пише AutoMedia.bg. И при чести температурни колебания, които по време на дневна топлина и сутрешни студове могат да достигнат 10-15 градуса, има активно оросяване не само по каросерията, но и вътре в техническите възли. Следователно частите без масло могат да започнат да се окисляват при контакт с вода. Престоят е по-опасен за употребявани автомобили, в чиито двигатели отдавна са се натрупали отлагания, свързани с възрастта. Горивната система и маслените канали се запушват с мръсотия, която при локално прегряване се превръща в твърда кора. Това води до стесняване на пролуките и влияе негативно върху пропускателната способност на тръбите и каналите. Често отлаганията се натрупват по стените на горивните камери, по горните повърхности на буталата, по клапаните. В резултат на това водачът забелязва, че двигателят се тресе при стартиране, сякаш един от цилиндрите е небалансиран. Причината за това е прекъсване на запалването, тоест създава се ситуация, когато неизгорялото гориво се изхвърля в изпускателната система. Ако автомобилът е оборудван със стандартна диагностична система, тогава на таблото се показва грешка и се изисква незабавна проверка. Окисляване на клапани и дюзи По време на дълъг престой се активират окислителни процеси в клапаните. Ако колата е прекарала не месец, а няколко години без движение със замърсен двигател, тогава при първото стартиране стартерът понякога дори не може да завърти коляновия вал поради факта, че клапаните са са окислени. Трябва да се разглобите механизма за синхронизация и да се свалите глава, за да почистят натрупаните отлагания. При кратки престои полепналата мръсотия, разбира се, не блокира клапана, но му пречи да работи нормално, поради което възникват прекъсвания на запалването. След минута-две клапата естествено се освобождава и продължава да работи. Но в същото време мръсотията не отива никъде и може да доведе до повторно окисляване. Може да има и други причини за неправилно запалване. Разрушаването на проводници с високо напрежение, повредата на бобините за запалване и повредата на запалителните свещи също предотвратяват стабилното запалване на сместа. Също така мръсотията може да се натрупа вътре в дюзите, а инжекторите се замърсяват заради нискокачествен бензин. При високи температури нискокачественият бензин отделя добавки, които се утаяват под формата на мръсотия и запушват пулверизатора. Как да се избегне всичко това? Като цяло, за да се компенсират по някакъв начин тези негативни явления, е необходимо от време на време стария двигател да се промива. Много сервизи препоръчват почистване на дюзите на всеки 60 000 км. За това се използва специален ултразвуков уред за почистване. Използват се и добавки за гориво, но те трябва да се сипват внимателно и при стриктно спазване на дозировката. Най-добре обаче е постоянно да използвате бензин с добавки за почистващи препарати, които постепенно отстраняват мръсотията от дюзите, почистват клапаните и захранващата система като цяло. |