Христо Радичев: Бъдещето на електронната търговия е в персонализирането и оптимизацията на електронния магазин | ||||||
| ||||||
Според него средата за развитие на електронната търговия се е подобрила значително през последните години заради регулациите в сектора. "Особено за компании от Европейския съюз никога не е било по-лесно да продават на чужди пазари, включително и на техния собствен“, заяви Радичев. Той отбеляза, че големите онлайн магазини обикновено са носители на повечето иновации в електронната търговия. "Разбира се, има и немалко малки електронни магазини, които въпреки че са малки, много добре знаят какво правят и как да развият бизнеса си. Българският онлайн предприемач е не по-малко подготвен от своите колеги от другите балкански или европейски държави. Вървим в правилната посока, защото все повече хора имат достъп до електронните канали, все повече хора могат да правят бизнес онлайн и когато го правят отговорно и с ясна стратегия, нещата се получават“, коментира Радичев. Българският пазар, особено дигиталният, е много малък и затова онлайн търговците трудно могат да се съревновават с онлайн пазарите в Румъния и Гърция, които са далеч по-големи, отбеляза Радичев. "Затова естествената стъпка на този, който развие достатъчно добре своя електронен магазин, е да отиде някъде в чужбина. За българските онлайн магазини това са най-вече пазарите на север – Румъния, Унгария и на запад, където са големите пазари“, обясни експертът. Според него бъдещето на електронната търговия е в персонализирането и оптимизацията на електронния магазин. "Все повече ще се оптимизира доставката до клиента – било то като разположите продуктите по-близо до съответните клиенти или като им дадете повече възможности да достигнат до тези продукти. То е свързано и с автоматизиране на много процеси така, че с по-малко инвестиран човешки капитал да свършите повече работа. Маркетинг автоматизацията е един от ключовите инструменти при развитието на всеки един бизнес, включително и в електронната търговия“, поясни Радичев. |