Черно-бели филми прожектират в Бургас | ||||||
| ||||||
Инициативата "Кино под звездите" се реализира от Община Бургас, входът е свободен. "Маргаритки“ от 1966 година е филмът, който дава старт на кино маратона тази вечер. Определян като най-анархистичния филм от Новата вълна, този фарс на режисьорката Вера Хитилова представя проблемите на две енергични млади жени. Вярвайки че светът е "развален“, те се впускат в серия лудории, в които нищо не се взема сериозно – нито храната и дрехите, нито мъжете и войната. "Маргаритки“ е естетически и политически предизвикателен филм, който е смятан за едно от най-великите постижения на феминисткото кино. Утре, 8 септември /сряда/, програмата продължава с "Таван“. Лентата от 1961 година ни припомня познатия свят на манекените. Главната героиня на историята е Марта, която работи като модел и изглежда щастлива от това. Но случайна среща с бивша колежка студентка по медицина – специлаността, която тя не успява да завърши, оголва "таван“, ограничаващ комфортното и успешно съществуване на момичето... Четвъртък вечер /9-ти септември/ е запазена за филма "Сизифовска поддръжка“ от 1963 година. Сюжетът на лентата ни среща с Ян Херолд, който издирва другаря си Килиан. Той трябва да му съобщи, че някой е умрял. Разпитва различни хора, но без резултат. Ян се лута из улиците на стара Прага без особени изгледи за успех. Изведнъж съзира странен знак – "Котки под наем“. Воден от любопитство, той влиза и се сдобива с котенце за петнайсет крони. На следващия ден иска да го върне, но магазинът тайнствено е изчезнал. За финал, на 10 септември ще бъде излъчен филмът "Черно-бялата Силва“ от 1961 година. По време на прожекция на новия чешки филм "Любов между панелите“ главната героиня – зидарката Силва, излиза от екрана. Зрителите са ужасени от нейната материализация. Енергичната Силва бързо се справя със ситуацията. Тя отива да се срещне със своите създатели – сценариста, режисьора и продуцента. Павел Юрачек (1935 - 1989) е сценарист, драматург, поет, писател, публицист, режисьор. Един от видните представители на Чехословашката нова филмова вълна през 60-те години.Учи журналистика и чешки език във Филологическия факултет на Карловия университет, откъдето обаче е изключен през март 1956 г. "за лош успех и неизпълнение на студентските задължения“. През есента на 1957 г. е студент в катедрата по драматургия в пражката Филмова академия (FAMU) при професор Франтишек Даниел. Сред учителите и учениците бързо придобива репутация на ярък талант. Именно той е първоизточника на идеи, теми и концепции на сценарии за филми на съучениците си Зденек Сирови, Ян Шмид и Вера Хитилова. Нарастващите учебни проблеми, породени от сложния му характер, недисциплинираност и неорганизиран личен живот, в крайна сметка го принуждават да напусне академията. Въпреки че не завърша официално, той веднага се присъединява към филмово студио "Барандов“ като драматург на групата "Шмида-Фикар“. От неговите умения и фантазии се възползват известни режисьори като Карел Земан във филма Bláznova kronika и Индржих Полак при реализацията на научно-фантастичния филм "Икар 1“. Но най-близки си остават контактите му с колегите от неговото поколение (Ян Шмид, Зденек Сирови, Вера Хитилова, Хинек Бочан), с които подготвя сценарии за техните филми. |