Как да изберем къде да празнуваме без неприятни изненади? | ||||||
| ||||||
Мнозина ще изберат да посрещнат 2017 г. в хотел или заведение. Но само дни преди празниците се стигна до неприятна изненада - фалита на туроператора "Алфатур". Това поставя стотици българи пред неизвестността дали ще получат обещаните и платени туристически услуги. Дори и да не сте сред тях, е особено важно да се съобразите с препоръките на експертите от Комисията за защита на потребителите. Само така празнуването на новата година ще се превърне в незабравимо преживяване без неприятни изненади. 1. Уверете се, че заведението е категоризирано Преди да изберете заведението, в което да изкарате празничната вечер, се уверете, че то е категоризирано. Този съвет е еднакво валиден, независимо от това дали ще резервирате директно, или ще ползвате услугите на посредническа фирма. Най-лесната проверка е справка в публичния регистър на официалната интернет страница на Министерството на туризма. Експертите предупреждават, че некатегоризираните заведения крият сериозни рискове както по отношение на различен тип нелоялни практики, така и на безопасността на предлаганите в тях услуги. 2. Обърнете внимание на вида и категорията на заведението Важно е предварително да сте наясно с вида и категорията на заведението, което избирате. Това е така, тъй като въз основа на тази информация вие формирате своите представи и очаквания за обслужването, на което следва да разчитате. Например в един бар или питейно заведение можете да получите определен набор от услуги, а в ресторант - съвсем друг. Категоризацията също е важна, защото тя е в пряка връзка с качеството на услугата. 3. Празничните куверти Ако сте решили да закупите куверт за заведение, подробно проучете каква е крайната му цена и какви компоненти включва той. Често кувертите са за празнична вечеря и специална програма. Попитайте отделно за всеки един от елементите, които представляват най-голям интерес на вас - от менюто до изпълнителите в музикалната програма и нейната продължителност. Необходимо е да знаете предварително дали няма допълнителни услуги, които задължително се включват в пакета, но не са калкулирани в цената му и ще трябва да ги заплатите отделно на място. 4. Внимавайте за цените и грамажите в менютата Преди да поръчате в заведение, обърнете внимание дали в менютата са посочени ясно цените и грамажите на предлагания асортимент. Ако са предвидени някакви неясни схеми, по които се формира крайната цена, непременно се обърнете към персонала за разяснения. В случай, че ви се струва, че опитват да ви подведат, потърсете управителя и настоявайте да бъдат представени коректно условията. Уверете се, че не нарушават правата ви по закон. При съмнения направете консултация на телефона на потребителя 0700 111 22 или подайте сигнал в Комисията за защита на потребителите. 5. Как да подадете сигнал, ако правата ви са нарушени? От каквото и естество да е спорът, преди всичко опитайте да го решите на място със съдействието на управителя и упълномощено от него за целта лице. Това би ви спестило време и неприятни емоции. Ако казусът е по-сложен и не успеете да се споразумеете с търговеца, следващата стъпка е да сезирате контролните органи. В случай, че проблемът е свързан с качеството на храната, компетентната институция е Българската агенция по безопасност на храните. Комисията за защита на потребителите може да окаже съдействие в случаите на некоректни практики, свързани с рекламирането на вида и категорията на обекта, обозначаването на цените и представянето на условията, при които се предоставят услугите в заведението. Сигнали и жалби могат да бъдат подавани както на телефона на потребителя, така и чрез сайта на Комисията за защита на потребителите и във всяко от представителствата на институцията в страната. За зимния сезон ведомството открива и временни приемни в по-големите ни планински курорти - Банско, Боровец, Пампорово и Чепеларе. Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите: До 30 000 лв. е глобата за алкохол менте - Г-н Райков, предстоят празници. Много българи ще изберат да ги посрещнат извън дома, в заведения. Как ще гарантирате техните права? - Наред с превантивния и ефективен контрол, който упражняваме целогодишно, както и с нашите информационни кампании към потребителите и търговците, през периода декември-януари ние поставяме сериозен акцент върху контрола на услугите. И по-специално на тези, свързани с множеството празници през декември, а и в следващия месец януари. Следим офертите на ресторантьори и на различни техни посредници, които предлагат празнични програми в заведения. Обикновено те са с вечеря, със специална програма. Важно е на потребителя да бъде предоставена своевременно пълна и вярна информация за това, което им се предлага. - Какво още ще проверявате в заведенията? - На първо време и най-важното - да са категоризирани и услугите, които предоставят, да отговорят на притежаваната от тях категория. Да има информация за вида на обекта и тя да е известна предварително за клиентите. Това е много важен момент, който проследяваме и при офертите. Да не се допуска например обектът да е категоризиран като питейно заведение, а да се представя като някакъв вид ресторант и да привлича клиенти с надпис от рода на Bar&Dinner. Тук рискът е потребителите да бъдат заблудени и да очакват, че имат възможност да вечерят в заведението, а да се окаже, че в него не се предлага храна, а само алкохол. Следим и за това заведенията да разполагат с менюта за предлагания асортимент, в които ясно да са посочени цените и грамажите на ястията и напитките. - Ще проверявате ли алкохола, който се предлага? - Да, контролът върху качеството на спиртните напитки в заведенията също е елемент от тези проверки. Вземаме проби, за да установим дали сервираният алкохол притежава необходимите характеристики за съответния вид напитка. При подобни проверки през лятото установихме четири случая на несъответствие. В два от тях се касаеше за разреден алкохол в заведения - джин и водка, които бяха с по-нисък градус от изисквания за съответния вид алкохолна напитка. Други две марки водка се оказаха с многократно завишени стойности по показателите "обща киселинност" и "алдехиди", което променя качеството на алкохола. Там проблемът беше при производителя. Това са нелоялни практики, които се санкционират до 30 000 лв. - Редно ли е да се иска 100% предплащане на куверта? - Няма забрана за 100% авансово плащане, но за потребителя трябва да е ясно безспорно колко ще плати и какво точно ще получи срещу парите си. Т.е. - каква е крайната цена на куверта и какво включва той, за да не се окаже например, че зарята в новогодишната нощ не е калкулирана в куверта, но задължително ще трябва да се заплати допълнително, защото вече е "изконсумирана". |
Още по темата: | общо новини по темата: 128 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/22 ] следващата страница |