Обявиха 13 октомври за Европейски ден на пътната безопасност | ||||||
| ||||||
Високата аварийност в населените места и главно в големите градове, се дължи на: високата конфликтност на съществуващата инфраструктура и отсъствие на условия за равноправно участие в трафика на всички участници в движението; на неадекватно поведение, непознаване и неспазване на правилата от страна на пешеходците, както и на рисковото поведение на водачите, които се движат с превишена скорост, не спазват сигналите на светофарите и пътните знаци, отнемат предимство на пешеходците и др. Основната цел на европейския ден за пътна безопасност е да се повиши отговорността на гражданите и отделните институции към безопасността на движението, да станат достояние на по-широк кръг от хора най-добрите европейски практики, да се потърсят начини за постигане на по-добро разбирателство между отделните участници в движението, както и да се разботи заедно за по-безопасни пътища в Европа. В тази насока ще се провеждат различни инициативи в страните на ЕС, а в заключителния етап на 13 октомври в Париж ще се проведе европейска конференция за пътна безопасност на тема "Безопасността на движението в нашия град". Основните направления, по които ще се води дискусията, ще бъдат: - Какво е състоянието и какви са пътищата за подобряване на условията за движение и за взаимодействие между различните участници в движението в градовете: водачи на леки, товарни автомобили, на автобуси, на велосипедисти, мотоциклетисти, пешеходци /деца, възрастни, инвалиди и др./. - По-добрата инфраструктура на града може да спомогне всички участници в движението да бъдат в по-голяма безопасност чрез внедряване на средства и съоръжения за успокояване и обезопасяване на движението, поставяне на специфични пътни знаци и др. - Обучението, добрите, впечатляващи кампании, превенцията и контрола могат да подобрят разбирателството между различните участници в движението. Според статистиката на Европейския съюз, две трети от тежките пътни злополуки настъпват в населените места. През последните 6 години в населените места в България са регистрирани 35 920 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са пострадали 44 184 граждани, от които 3006 са загинали. Основните видове злополуки, при които загиват хора в градовете и селата са: "блъскане на пешеходец" – около 50%; "произшествия с единични моторни превозни средства" /от вида блъскане в дървета, стълбове и огради/ - 24%; сблъскване между МПС – 17%; блъскане на велосипедисти – 5% и др. Над 90 % от пострадалите пешеходци и 70% от пострадалите велосипедисти са блъснати в населените места. В същото време темпът на нарастване на броя на автомобилите в страната е изключително висок. Той обаче не съответства на почти не променящата се пътна инфраструктура в населените места. Липсата на достатъчно паркоместа в градовете, недобрата организация на движението и недостатъчната самодисциплина у водачите създават много сериозни проблеми за транспортната и комуналната дейност в населените места. Затова е необходимо всички институции да се ангажират с проблема и да търсят решение. |