4% от загиналите по пътищата ни през 2011 г. са деца и юноши
Автор: Екип Burgas24.bg 10:30 / 31.05.2012Коментари ()530
© Burgas24.bg
През 2011 г. в страната при тежки ПТП са загинали 26 и са ранени 1077 деца и юноши до 17-годишна възраст. Загиналите деца и юноши представляват близо 4 % от общия брой на загиналите при ПТП в страната, а ранените -13 %. Общо през 2011 г. най-много са загиналите от деца и юноши от възрастовата група 15-17 години. Най-много са ранените от 10 до 17 години - общо 685 /61 % от общия брой ранени деца и юноши -1077./

Основната част от пострадалите при ПТП малолетни и непълнолетни са потърпевши като пътници в автомобили и возещи се мотоциклети, мотопеди и други пътни превозни средства - 17 загинали / 65,4 %/ и са ранени 463 ранени /43 %/; на второ място - като пешеходци - 8 загинали /30,7 %/ и 419 ранени / 39%/; и на трето - като водачи - 1 загинал /3,8 %/ и 195 ранени /18,1%/.

През периода на лятната ваканция на 2011 г /15 юни - 15 септември/ при ПТП са загинали 12 деца и юноши /46,1 % от общо загиналите през годината/ и са ранени 393 /36,5% от общо ранените през годината/. За сравнение през същия ваканционен период на 2010 г при ПТП са загинали 23 деца и юноши и са ранени 368.

Статистиката на тежките ПТП с малолетни и непълнолетни през годината показва следните изводи:

- като пътници - децата и юношите между 15 и 17 години - 11 убити / 42,3 % от общия брой загинали деца и юноши/ и 182 ранени/ 39,3 %/;

- като пешеходци - децата от 6 до 14 години - 3 убити /11,5 %/, 254 ранени /23,6%/. 75 % от загиналите 8 деца и юноши-пешеходци са на възраст от 10 до 17 години. Най-много са ранените деца-пешеходци на възраст между 6 и 14 години - 254 /60,6 % от общия брой ранени деца-пешеходци - 419/;

- като водачи - 15-17-годишните - 1 загинало и 100 ранени / 51 % от общия брой на ранените/. Всяко второ ранено дете-водач е на възраст 15-17 години.

Децата на възраст до 6 години са потърпевши при злополуки главно като пътници /2 загинали и 97 ранени/ и на второ място като пешеходци /1 загинало и 86 ранени/.

Децата от 6 до 9 години пострадват най-често като пешеходци - 1 загинало и 118 ранени, като пътници -2 загинали и 64 ранени, като водачи - 26 ранени;

Децата от 10 до 14 години са потърпевши главно като пешеходци - /2 загинали и 136 ранени/, на второ място като пътници - 2 загинали и 120 ранени и като водачи - 68 ранени.

Високият брой пострадали деца и юноши като пътници се дължи до голяма степен на малкия процент използване на системите за безопасно превозване на деца /столчета и седалки с колани/. Децата-пътници са пасивно потърпевши от неправилното и рисково поведение на възрастните - родители, близки, приятели, които въпреки че превозват деца, се движат с превишени скорости, предприемат рискови изпреварвания, не изпълняват задължението по Закона да обезопасят превозваните деца със седалки с колани и столчета, както и да осигурят по време на пътувания по-големите деца и юношите със стандартните колани в автомобила.

Пострадалите деца - загинали и ранени като пътници и пешеходци, са потърпевши в пътни злополуки изключително с леки автомобили. От 26 загинали деца и юноши 21 /81%/ са загинали при ПТП с леки автомобили и са ранени 824 /77 %/. Леките автомобили са най-масовите моторни превозни средства по улиците в населените места, техните водачи най-често се движат с превишена и несъобразена скорост, освен това децата и юношите най-често се возят в тях /със семейството, близките и приятелите/. От леки автомобили са били блъснати 78 % от загиналите и ранените деца и юноши-пешеходци. От общо 16 загинали юноши от 15-17 годишна възраст 13 /81 %/ са пострадали при произшествия с леки автомобили.

По място на настъпване на злополуките

ПТП с деца и юноши настъпват най-вече в населените места, предимно в градовете, по улици с интензивно движение на автомобили и пешеходци, където конфликтът "пешеходец - автомобил" и рискът за пешеходци при пресичане са най-високи.

Основни причини и предпоставки

Превишена и несъобразена скорост на водачи, която често е съчетана с внезапно излизане на децата и юношите пред движещи се автомобили. Често неправилното и внезапно пресичане от деца е между паркирани на платното автомобили, при ограничена видимост. Поради ниския си ръст при такова пресичане децата са незабележими за водачите и попадат в опасната зона пред автомобила, в която той не може да спре. Друга основна причина е лисващият контрол от родители и другите възрастни над малки деца, оставени без надзор да играят сами навън /пеш, на велосипеди, с ролкови кънки, ролери и др./, включително на и край улици с интензивно движение. ПТП настъпват и заради некомпетентност на голяма част от водачите, които при забелязване на деца на и край платното, не изпълняват задължението си по закона да намалят скоростта с готовност да спрат и остават в невъзможност да предпазят децата при неправилно /внезапно/ пресичане. Това се отнася и за множество допуснати злополуки при неправилно преминаване, с превишена и несъобразена скорост в районите на спирките, покрай спрели, спиращи или потеглящи превозни средства на масовия градски транспорт, при приближаване към сигнализирани пешеходни пътеки, при преминаване покрай неправилно движещи се или пресичащи платното пешеходци от всички възрасти.

По-големите деца и юношите са в особено голям риск / и потърпевши при ПТП/ когато: управляват без правоспособност мотопеди и мотоциклети; возят се на такива превозни средства, най-често управлявани от неправоспособни юноши и младежи; не използват защитни каски при возене на мотоциклети и мотопеди; управляват неизправни велосипеди - без светлини и светлоотразители; возят се по двама на велосипеди; не спазват правилата за движение и устройват състезания с велосипеди по улиците, с множество неправилни и рискови маневри.

Много от злополуките с деца биха били предотвратени, ако гражданите, които са забелязали рисковото им поведение, се бяха намесили, сигнализирали на родителите или на полиция.



Още новини от Национални новини:

https://www.burgas24.bg/novini/Bylgaria/4-ot-zaginalite-po-putishtata-ni-prez-2011-g-sa-deca-i-yunoshi-355704
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.