© | | Българите са пословично известни със своята изобретателност и комбинативност, що се отнася до оцеляването. Автомобилите с десен волан са поредният трик, с който нашенци успяха да надхитрят кризата. Собствениците на такива возила признават, че определено има известен дискомфорт, когато кормилото е отдясно, но неудобството лесно се преодолява, щом цената е наполовина. А проблемът с видимостта при изпреварване се решава само с едно допълнително огледало, което се поставя на точно определено място от ляво.Ако допреди три години возило с дясна дирекция бе екзотика по нашите ширини, то сега употребата му се е превърнала в масово явление. Клиентите все по-често търсят автомобили, внесени от Англия, защото им излизат поне наполовина по-евтино от подобни, но с ляв волан. Най-голяма е истерията по джиповете. Всеки любител на офроуда може да се обзаведе с високопроходима машина за 3-4 хил. лв., при това в доста добро състояние. 10 годишно Гранд Чероки с десен волан се продава у нас за 3 500 - 4000 лв.
Същото возило с традиционната за България лява дирекция струва над 10 бона. Съотношението при високопроходимия Мицубиши Паджеро е почти същото. 8-годишна кола от Острова струва 5-6 хил. лв., а с ляв волан цената скача на 12 до 15 хилядарки. Царят на джиповете - Тойота Ленд Круйзер с дизелов мотор, произведен 2000 г., може да се намери в родните автокъщи за 9-10 хил. лв., а с ляв волан пазарлъкът започва поне от 18 000 лв. Двойна е разликата и при автомобилите. Перфектен Форд Мондео, модел 2005 г. с ляв волан, върви средно 7 хил. лв., докато с дясна дирекция е само 4 000 лв. Същата марка, но по-нова кола, произведена преди 4 години, се продава съответно за 11 000 лв., или за 17 000 лв., в зависимост от коя страна е кормилото.
Сменят управлението срещу 1500 лв.
Българските шофьори, които не могат да свикнат с обратното управление, са измислили нов трик. Традиционалистите без проблем сменят дирекцията, а удоволствието им излиза между 1000 и 1500 лв. Заради масовото навлизане на колите с английско кормило много автосервизи вече се преквалифицираха като работилници за обръщане на волани. Познавачи твърдят, че най-добрите в бранша са пловдивчани. Местните автомонтьори са били първите, които изучили тънкостите още преди десетина години, проявявайки завиден търговски нюх отрано.
Доволни клиенти твърдят, че след промяна на дирекцията, дори познавач не може да разпознае трампата. В българските закони няма ограничение и нито в КАТ, нито в документите на автомобила, се отбелязва какъв вид е воланът. Поради тази причина властите нямат статистика колко коли с десен волан фучат по нашите пътища.
Вносителите на автомобили обаче са категорични, че качват на автовозите си все повече автомобили с десен волан заради голямото търсене. Вече има и автокъщи у нас, които са преустановили изцяло търговията с традиционни возила и са се насочили само към внос от английския пазар.
Предвидливите автоджамбази са пресметнали, че повечето клиенти ще изберат лъскаво 5 годишно BMW с 280 коня под капака за 12 000 лв., вместо да платят 20 хилядарки за същото с ляв волан.
Източник: в. "Стандарт" |