© Burgas24.bg | | В Бургас се проведе работна среща на фирмите в градския транспорт на големите български градове. Основна тема беше текущото изпълнение на проектите за интегриран градски транспорт по Оперативна програма "Регионално развитие". Пилотният проект за България по тази мярка се изпълнява в Бургас. В срещата взеха участие представители на "Бургасбус" ЕООД, Община Бургас, "Център за градска мобилност" ЕООД - София, "Столичен електротранспорт" ЕАД, "Тролейбусни превози" ЕООД - Стара Загора, "Тролейбусен транспорт" ЕООД - Плевен, "Градски транспорт" ЕАД - Варна.
Другите разгледани теми бяха икономическата обстановка и отражението на цените на енергоносителите върху транспортния бранш, в частност - градският транспорт, предложеният от финансовото министерство проект за изменение и допълнение на чл. 39 от Закона за автомобилните превози, както и продължаващата нелоялна конкуренция след промените в законодателството.
Участващите в срещата транспортни фирми изразиха задоволството си от развитието на проектите за интегриран градски транспорт по ОПРР. Реализирането им ще даде силен тласък на икономиките на големите градове и заедно с това - ясна перспектива за осигуряване на по-добра мобилност и гарантиране социалната функция на обществения транспорт. Паралелно с това представителите на транспортните фирми са силно притеснени от отражението на икономическата криза върху бранша.
Нарастването на цените на всички енергоносители води до рязко увеличаване на разходите им, което не може да се компенсира с предприетите от дружествата антикризисни мерки. Затруднява ги и повишението на цените на всички резервни части - гуми, масла и т.н.
В края на срещата фирмите се подписаха под общи предложения, които изпратиха до отговорните държавни органи и кметовете на големите градове. Те са следните:
1. Да се разгледат възможностите за въвеждане на данъчни облекчения за фирмите - превозвачи в градския транспорт, обвързани с консумираните енергоносители при изпълнение на транспортната задача.
2. Да се преразгледат определените с Наредба №2 / 2006 г. на МФ компенсации за преференциалните пътувания на ученици, студенти и пенсионери, като същите се приведат до пълния размер на изискваното намаление.
3. Като подкрепят становището на Столична община и Центъра за градска мобилност в София относно предложения от МФ Проектозакон за изменение и допълнение на ЗАП, те смятат за необходимо предложеният проектозакон да се съгласува с текущото изпълнение на проектите за интегриран градски транспорт. Предлаганият срок е крайно недостатъчен, както за планираното въвеждане на електронно таксуване, така и за процедури, съгласно Закона за обществените поръчки. Възможно е да се стигне до дублиране на разходи при изпълнение изискванията на закона в предложения вид. "При по-нататъшно обсъждане можем да изложим и конкретни съображения относно предлаганите реквизити на листовия билет", казват фирмите.
4. Въпреки направените промени в законодателната рамка, случаите на нелоялна конкуренция от нерегламентирани превозвачи по градските линии продължават във всички градове, като единствено в София са в по-малка степен. Затова фирмите настояват за повече плановост и по-голяма активност за пресичане на тази порочна практика. |