© | | Бургас е на път да догони Брюксел. Това хрумна, докато Стефан Диомов разказва как е превърнал колелото си в неизменен символ на своята свобода през четирите сезона на годината. Именитият композитор инициира учредяването на ново екодвижение "Бургас-велосипеден град" и написа своеобразен химн, за да популяризира велосипедния транспорт в града."Не е изключено Бургас да догони Брюксел по брой велосипеди на глава от населението", вярва маестрото.
Това не изглежда непостижимо, като се има предвид, че Брюксел е хълмист град, вали много и неочаквано и тези обстоятелства възпират поне туристите от идеята да се качат на колела. За разлика от бургазлии, които живеят край море и три езера, и тук снегът се задържа, колкото да си направиш снимка за спомен. Засега само фламандците остават най-упорити и не слизат от колелата, ако ще и небето да пада върху им. Но вече има доста бургазлии, които им съперничат.
В Брюксел има "гари" за паркиране на неколкостотин велосипеда. Гарите са на разстояние средно 300 метра една от друга. Потребителите заплащат едно евро за ангажиране на колелото в продължение на час и половина и едно евро за всеки следващ час. След като приключат работата си с него, те го оставят на която и да е "гара".
Още по-успешно бил решен въпросът в Париж, Лион, Виена, Сидни и други градове, но бургазлии кой знае защо са решили да конкурират именно Брюксел.
"В Бургас няма обществени "гари" и велосипеди под наем, има само 8 километра очертани велоалеи. Но това е началото. Бих се радвал, ако освен брюкселско зеле и брюкселски дантели в Бургас има и много брюкселски велоалеи", мотивира се Диомов.
Оптимизмът му се увеличил през август, когато една вечер пространството около Морското казино и лятната естрада почерня от народ. Повечето хора бяха екипирани с колелета, за да подкрепят инициативата "Бургас - велосипедният град".
"Ще се събираме на същото място всяка година, докато постигнем целта си", заканиха се инициаторите.
Правилник за движение на колоездачите искат бургазлии.
В специална кутия велосипедистите в Бургас събират предложения за налагане на алтернативния транспорт. Засега местата за велосипедисти са ясно очертани, но са ограничени не само по дължина.
Всъщност движението по велоалеите и пътищата у нас става по неписани правила, тъй като няма отделен Закон за движение на велосипедистите както е в западноевропейските страни.
Единственото указание в закона посочва, че на маркирана за целта алея велосипедистът е с предимство. И тъй като доскоро подобен лукс за колоездачи нямаше, пешеходците също нямат навика да се съобразяват.
Почитателите на алтернативния транспорт работят по идеята за нов закон, а също и за свързването на комплексите с Морската градина и центъра на Бургас. Заради натоварения трафик в момента с колело е невъзможно да се премине голяма част от града, както например от жк "Славейков" през сложния пътен възел около хотел "Мираж" или по връзката между старите гробища на града и Колодрума. Там човек трябва да вземе колелото си на ръце и да изчака дълго, докато успее да се промуши, тъй като няма нито зебра, нито обозначено пространство за велосипедисти.
Изградените до момента алеи са съсредоточени около Морската градина.
Най-новата е направената след реконструкцията на улица "Гурко", която веднага се превърна в голям хит сред каращите колело по пътя им от центъра към парка.
Трасето с дължина 1200 км тръгва от площад "Тройката" до "Цар Симеон І", продължава по същото трасе на светофара на "Демокрация" и върви от северната страна на "Адам Мицкевич", която преди това бе плътно заета от автомобили - до булевард "Димитър Димов".
Велоалея вече има от комплекс "Меден рудник", успоредна на булевард "Захарий Стоянов" (бившия "Тодор Грудов") от новия пътен възел Созопол-Средец-Бургас до входа на комплекса. За това трасе имаше и граждански натиск - любители на велосипедите организираха подписка в интернет, която подкрепиха над 800 души.
До 2013 година се очаква да бъдат изградени още 20 км нови велоалеи, увериха от общинската администрация. Това ще стане възможно с реализацията на проекта за "Интегриран градски транспорт", като 20% от бюджета на проекта, финансиран с европейски средства, е предвиден за изграждане на велоалеи.
"В момента сме в процедура на разработване на тези трасета, част от първия лъч от "Меден рудник" вече е готов, очакваме догодина приключването на пътния възел Юг, защото през него сме предвидили преминаването на велоалеята, която върви по улица "Индустриална" в посока центъра на Бургас. Вторият лъч е по разделителната "Стефан Стамболов" с комплекс "Изгрев", всички лъчове ще бъдат насочени към центъра и Морската градина", поясни кметът Димитър Николов.
В училищните дворове и по бургаските улици вече е започнало поставянето на стоянки за велосипеди.
Велоалеи се предвижда да има между Бургас и Сарафово, както и по локала Бургас-Ветрен. Може би още от следващото лято двата курортни града Бургас и Созопол също ще бъдат свързани с маркировка за велосипедисти.
Източник: в. "Монитор" |