Една компания доминира на хранителния пазар в България, по-голяма е от всички останали, взети заедно | ||||||
| ||||||
Този олигопол на няколко вериги не е нетипичен и за по-развити икономики. Така в Германия, сочена за пример с ниски цени и богат асортимент, едва 4 компании заемат почти целия пазар. От тях две - Edeka и Rewe, са в по-високия сегмент, а Schwarz Gruppe и Aldi са известни със своите дискаунтъри. Важно е да се отбележи, че намалената ставка на ДДС в Германия за хранителни продукти способства за по-ниски цени по административни причини, а по-големите мащаби позволяват по-ефикасна и съответно евтина дистрибуция. За разлика от България обаче в Германия никоя от веригите няма по-висок дял от всички останали основни играчи, взети заедно (вижте инфографиакта, прикачена към галерията на новината) У нас това е налице с големия дял на Lidl и Kaufland, който превишава общия на всички други значими конкуренти. Макар да са възможни само приблизителни и условни оценки на общия пазар за вериги супермаркети, Schwarz Gruppe вероятно владее около 1/2 от него. Няма доказателства, че групата използва тази привидно монополна позиция, за да манипулира системно цени към потребителите или доставчиците. Освен това отделните организационни структури на двете вериги биха усложнили такъв процес. Въпреки това такава възможност хипотетично би съществувала при отсъствието на други достатъчно силни конкуренти, завършва своя анализ "Землевеж". |
Още по темата: | общо новини по темата: 498 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/83 ] следващата страница |