Около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на персонал | ||||||
| ||||||
Изследването извежда редица заключения относно характеристиките и проблемите на състоянието и ролята на професионалното образование, сред които: Хората с придобита професионална квалификация представляват 1/3 от работната сила. Професионалната квалификация е пряко свързана с по-висока икономическа активност, по-висока заетост и по-ниска безработица. През учебната 2024/2025 г. в професионалното образование има 36 129 места в общо 142 професии. Приемът в професионалното образование представлява 59% от общия прием в средното образование. Докато в областите Шумен, Кърджали и столицата приемът в професионалното образование е под 50%, в Монтана и Враца той достига над 70%. Най-много са учениците в направленията Техника, Информатика и Услуги за личността – основно в професиите Техник на транспортна техника, Икономист-информатик, Готвач, Ресторантьор. Дуалното обучение засяга едва 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г. През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора. За 15 от 20-те професии, за които са заявени най-големи потребности, професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри. Бизнесът търси строители и шивачи, а професионалното образование предлага ресторантьори и икономисти. Още по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години. Тези заключения водят към конкретни перпоръки, сред които: Въвеждане на задължение за проследяване на приложението на придобитата професионална квалификация от завършилите. Задължение за намаляване на приема за професии, за които няма търсене на пазара на труда и съответно – увеличение за професии, които се търсят от работодателите. Въвеждане напо-широко отраслово образование с акцент върху езиково и технологично обучение. Улесняването на възможностите за трансфер между специалности и професионално ориентиране. Олекотяване на регулациите върху дуалното обучение и разширяване на обхвата му. |