© | | Снимка Архив | Техническа експертиза сочи, че отворените прозорци на долната палуба на кораба "Илинден" са една от основните причини за потъването на гемията в Охридското езеро през 2009 г. При инцидента тогава загинаха 15 български туристи.Според анализа, който е извършен у нас, през отворените прозорци е влязла вода, която е изместила центъра на тежестта и в комбинация с многото туристи корабчето се е обърнало и потънало. По документи "Илинден" е трябвало да бъде с неотваряеми прозорци, а всяка възможност те да бъдат открехнати е трябвало да е елиминирана. Това било записано и в плана, който касае конструкцията на кораба. Експерти коментираха още, че така трябва да са всички люкове на кораби, които са били военни. Капитанът на кораба Сотир Филевски заяви преди месец пред съда в Охрид, че наистина част от прозорците са се отваряли.Той обаче предупредил българските туристи да не ги пипат. Филевски обясни, че нямал видимост от контролната кабина за това дали указанията му се спазват. При прегледите на кораба никой не бил правил забележки за това, че прозорците можело да се отварят, заяви още Сотир Филевски пред съда.
Според българската експертиза причините за потъването на плавателния съд са комплексни. Още в деня на инцидента стана ясно, че едно от най-важните въжета за управление на кораба се е скъсало. Специалисти коментираха, че причина за това е фактът, че въжето не е било смазано като другото, което е останало здраво. Така "сухотата" на скъсаното въже е създала по-голямо напрежение при триенетоТова потвърждават и още няколко по-дребни повреди по него. Те са били забелязани при огледа на кораба след изваждането му от водата. Освен това и водещото колело за стоманеното въже не се е въртяло с лекота. Специалисти твърдят, че корабът имал проблем и с двете си водещи колела. Около оста на въртене на едното имало луфт. Огледът на кораба установил, че някои от нитовете на стоманената и ламаринената обвивка на кораба липсвали.За три години - от 2004 до 2007-а, на палубата на "Илинден" са се возили над 15 000 човека. Рекорден товар плавателният съд е понесъл преди години, когато на борда му имало 67 души.Освен разследването в България, от няколко месеца в Македония тече и съдебен процес. Подсъдими за трагедията са капитанът на гемията и експертът от компания "Лойд" Бранко Баич. Той обаче не се яви в залата и делото срещу него се гледа задочно. Следващото заседание по делото за инцидента за потъването на кораба "Илинден" е днес. Съдебният процес тече в Основния съд в Охрид. Очаква се на днешното заседание да бъдат обсъдени писмени доказателства, както и да бъдат разгледани снимки и видео записи, които са направени от пътуващи туристи на други кораби в езерото в деня на инцидента.
Източник: в. "Монитор" |