© Burgas24.bg | | "Прекратеното споразумение за заем с Японската банка за международно сътрудничество, по изграждане на контейнерния терминал в Пристанище Бургас, по никакъв начин не е обвързано с изграждането на Зоната за обществен достъп и т.нар. проект "Супер Бургас". Това предаде репортер Burgas24.bg. Подобни твърдения са неверни и ако някои партии имат желание да влизат отсега в предизборна кампания нека не я правят в Пристанище Бургас", категоричен е председателят на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към НС Иван Вълков.
Проектът за Зоната за обществен достъп в продължение на пет години стоеше на кота нула. Въпреки че предходното правителство имаше бюджетен излишък от около 4 милиарда лева и възможност да търси европейско финансиране не беше направено нищо по въпроса. Правителството на Тройната коалиция не предвиди и едно евро инвестиция по оперативните програми за пристанищата във Варна и Бургас. Единствено сега, при правителството на ПП ГЕРБ, по ОП "Транспорт", са осигурени 26 милиона евро за осъществяването на Зоната за обществен достъп. И тогава когато имаме осъществено финансиране сме свидетели на кампания, която цели да заблуди бургаската общественост, като се търсят политически дивиденти с хвърляне на инсинуации в медийното пространство.
"Решението на правителството да прекрати споразумението за заема с Японската банка е разумно и обосновано, тъй като Пристанище Бургас вече обслужва един такъв заем, който пречи за развитието на самия порт, както и рефлектира върху невъзможността за увеличаване на възнагражденията на служителите", коментира депутатът от ПП ГЕРБ.
Вноските за погасяване на заема за Терминал 2А (терминал за насипни товари) са над 17 милиона лева годишно - 13 милиона лева от тях се поемат от ДП Пристанищна инфраструктура, а 4,5 милиона лева от Пристанище Бургас ЕАД.
"Сигурен съм, че предходното правителство много добре е знаело за лошото финансово състояние на "Кремиковци", но въпреки всичко се е насочило към усвояване на заема за реализиране за терминал за насипни товари, а не за контейнерни. Това е стратегическа грешка, заради която всички българи плащат. Затова правителството на ПП ГЕРБ не желае да направи подобна грешка и да изгражда нов терминал, който не е обезпечен за контейнерни товари. Още повече, че финансовата икономическа обосновка, направена от работната група, показва несъстоятелността за усвояване на този заем в настоящия момент. Правителството не се отказва от изграждането на контейнерните терминали в Бургас и Варна. Напротив. Те са включени за усвояване на средства от ОП "Транспорт" за програмния период 2014 - 2020 г. Вместо да плащаме 220 милиона евро плюс лихвите за изграждането им към настоящия момент ние ще привлечем безвъзмездно европейски средства в рамките на 180 милиона евро", коментира председателят на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към НС Иван Вълков |