Бъдете модерни! Време е да замените автомобила си с други алтернативни методи за придвижване
©
Тази седмица стана ясно, че от 1 декември отново ще е в сила забраната за влизане в центъра на най-замърсяващите коли от евро категория 1 и 2. Докато това е една малка, но важна стъпка към голяма промяна, други европейски градове действат доста по-радикално.

А в духа на тези забрани и тенденции, обръщаме поглед към доклада на Европейската комисия за качеството на живота в европейските градове през 2023 г. В него се обръща внимание на използването на автомобили в големите градове, на ролята на обществения транспорт и на алтернативните начини за придвижване. И се извеждат няколко основни тенденции.

По-голям град, по-малко коли

Още през 2021 г. ЕК публикува своя план за градска мобилност, според който основните точки в един град трябва да бъдат леснодостъпни както за неговите жители, така и за гостите. А ключова роля се определя на градския транспорт, ходенето пеша и придвижването с велосипед.

Според данни на комисията, 48% от жителите на градовете използват автомобили, като този процент варира и е най-нисък в Стокхолм (28%), а най-висок в Брага (70%). Оказва се, че той зависи пряко от големината на града - много повече хора ползват коли в градовете с до 250 хиляди жители, отколкото в тези с милиони население.

И в повечето европейски страни столиците им са градовете, където автомобили се използват най-малко от жителите, пише lifestyle.bg. Седем от десетте, определени по този признак, са столици, като изключения са само Женева, Цюрих и Грьонинген. Основната причина за това са както големите задръствания, така и таксите.

В съотношение между половете, лек превес имат мъжете - 50% от тях ползват автомобил в града, докато при жените процентът е 46. Най-много се придвижват с коли хората между 40 и 54 години. Семействата с деца съвсем логично използват колата си по-често отколкото тези без. Най-често сядат зад волана тези, които работят на пълен работен ден.

По-голям град, повече пътници в градския транспорт

Колкото по-малко хора пътуват с коли, толкова повече ползват градския транспорт - тази закономерност е вярна за големите европейски градове. 43% от анкетираните отговарят, че използват редовно този начин на придвижване. Процентът отново варира в различните страни като е най-висок в Прага (70%) и най-нисък в Никозия (16%).

В градовете до 250 хиляди жители редовните ползватели на градския транспорт са около 35%, а в тези с население над милион души - цели 47%. Най-голям е процентът на ползване на публичния транспорт в столиците на градовете и това се дължи преди всичко на факта, че там мрежата е най-уредена. А и, както вече споменахме, повечето хора избягват да шофират и това прави метрото и автобуса по-евтината и бърза алтернатива.

Повече жени, отколкото мъже се возят в градския транспорт в европейските градове. Също така пътниците са предимно между 15 и 24 и над 55 години. Хората, които живеят сами, както и пенсионерите, също редовно залагат на този начин на придвижване.

Колоезденето - една не толкова популярна алтернатива

Оказва се, че карането на колело все още е предпочитан начин за придвижване в доста малко европейски градове. Според доклада, едва около 14% от анкетираните казват, че карат колело всеки ден, като повечето от тях са в градове с население до 250 хиляди души, а в тези с над милиони броят им е още по-малък.

Само три са градовете в Европа, в които процентът на колоездачите е над 35 - Грьонинген (46%), Амстердам в Нидерландия и Копенхаген в Дания. Именно с тях и процентът на ползващи коли и градски транспорт е най-нисък - просто хората предпочитат да са на две гуми. Най-нисък е процентът в Рим, Белград и Вилнюс - едва 5. Повече мъже, отколкото жени, избират да се придвижват с велосипед в града. Най-активна е групата от 15 до 24 години.

Ходенето пеша - все по-често избор

Дали заради редицата научни факти в ползва на ходенето пеша или друга причина, все повече жители на европейските градове избират да се придвижват в града именно така. Средно процентът е 27, като най-висок е в Париж (40%), а най-нисък - в Истанбул и Анкара (16%). Колкото по-голям е един град, толкова по-малко хора избират да ходят пеша - съвсем разбираемо.

В доклада се отбелязва, че в сравнение с 2019 г. е отчетено увеличение с цели 30% на хората, които избират да ходят пеша в града. А като основна причина за него се изтъква ковид пандемията и желанието да се избягва струпването на хора в градския транспорт. Но да се надяваме, че това е една тенденция, които ще продължи да се наблюдава, защото е за доброто на всички.


Още новини от Любопитни новини:

https://www.burgas24.bg/novini/interesno/Budete-moderni-Vreme-e-da-zameniteavtomobila-si-s-drugi-alternativni-metodi-za-pridvizhvane-2322679
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.