Отмениха екостикерите за колите | ||||||
| ||||||
Решението на съда отново повдигна въпроса нужни ли са изобщо екостикерите и не трябва ли шофьорите да имат възможност да вдигат еко категорията си след модификации по колата. "Автомобилът ми е газ/бензин. Съответно газовата уредба е вписана в талона, но колата я замерваха само на бензин, доста стар автомобил е и не можа да влезе в екологичните норми", разказва Илия, който е шофьор. Ако автомобил е на дизел, категория ЕКО-4. Ако се сложи газова уредба, това няма да я направи категория ЕКО-5. Това има своето обяснение - ЕКО стикерите дават категория не на цялата кола, а на двигателя и съставните му части. "Когато тези елементи ги няма и не са част от конструкцията на колата, няма как те да са по-екологично чисти и да се вдигне категорията", коментира автомобилният експерт и собственик на автосервиз Румен Дунев. От транспортното ведомство обясниха, че ще обжалват решението, но мотивите за това обжалване не са готови. Министерството на транспорта и съобщенията в момента извършва анализ на съдебното решение и се въздържа от коментар на този етап, се съобщава в позицията на ведомството. Според адвокат Петър Славов стикерите са безсмислени, защото никъде у нас не работи нужната техника, за да чете данните от чипа в екостикера. "За последните три години не е инсталиран нито един четец, който да чете данните от чиповете в екостикерите, които съдържат информация за вашите изгорели газове", казва той. Но пък правели годишните технически прегледи по-скъпи заради обвързаността на екостикера за този за техническа изправност. "Преди три години ГТП беше около 40 лева, сега ако намерите за 80 лева, вдигате банкет. Даже и за над 100 лева има", казва Славов. Според други, екостикерът трябва да остане, а всички останали да бъдат махнати и внедрени в екостикера. "Така няма да има пет стикера, а ще има само един, в който ще има цялата информация и ще е наистина полезно за държавата", смята Дунев. |