Краят на дерогацията няма да вдигне драстично цените на горивата? | ||||||
| ||||||
“Най-ниските цени на бензиностанциите в Европейския съюз са в България. Цените след отмяната на дерогацията няма да бъдат особено по-високи или по-ниски - ще варират със 7-8 стотинки надолу или нагоре в следващите 3 месеца, нищо повече", увери експертът. Дали производителят на горивото е в България, Румъния или Гърция, цените са борсови. “Ситуацията вчера с Червено море доведе до това, че днес фючърсите на бензина и дизела се покачиха с 25 долара за 3 часа. Принципно, когато има такава ситуация, цената се покачва, но ако няма заявки за покупки на гориво на реалния пазар, тя пада", уточни Хаджидимитров. “Животът в България няма да спре след края на дерогацията. Това няма да усложни работата на рафинерията в Бургас. Тя винаги е била с бизнес насоченост - купуват там, откъдето е най-евтино. Двете години на дерогацията не й попречиха да се обезпечи с добри цени. В последните 2,5 г. 85% от горивото у нас беше руско. Преди това рафинерията преработваше 14 вида нефт с идеята, ако се случи проблем, да има резервен вариант. Между 10 и 20 долара на тон поскъпва цената на добива от рафинерията,което не е съществен процент. За да получим добра цена на горивото, най-добрият вариант е то да идва от Черноморието" смята Димитър Хаджидимитров. “Сега пак се добива руски нефт, който се прекарва през Турция. Имаме много опции, рафинерията стои стабилно. Предполагам, че тя ще сключи скоро дългогодишни договори, за да се подсигури допълнително", каза Хаджидимитров. Те се сключват обикновено в края на годината и са с едногодишен срок. “Свободни количества има навсякъде. Когато Русия спря природния газ, се справихме с подходящи доставчици за около месец. Днес е същото - количества нефт има, рафинерията ще открие най-подходящите сортове на най-добрите цени. В ЕС и в България има стандарт за качество на горивата, контролиран от Метеорологичния институт. В този смисъл след дерогацията не се очаква спад в стандарта на горивото у нас", добави енергийният експерт. “Една частна компания никой не може да я притиска да бъде продадена. Ако, хипотетично, “Лукойл" бъде продадена на “Ромпетрол", която е азербайджанска компания, те имат доста станции и сделката става неосъществима, защото българското законодателство поставя ограничения върху пазарните дялове. Ако вече се сложат т.нар. “наши хора" в комисиите, да обосноват такава евентуална сделка документално, това би била борба", завърши Хаджидимитров. |
Още по темата: | общо новини по темата: 198 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/33 ] следващата страница |