Вяра Стефчева: Фейсбук е едно много добро място за бизнес, който иска да се разбива | ||||||
| ||||||
"Високата ангажираност е много важна за развитието на който и да бизнес – собствениците на страници във Фейсбук трябва да я стимулират, да карат хората да я харесват, да я споделят. И това е единственият начин, без да си платиш да достигнеш до много хора. Вторият начин като алтернатива са групите, които въпреки това се показват на потребителите достатъчно често“, разказа още Вяра Стефчева. Според нея, алгоритъмът на Фейсбук страниците е създаден така, че те кара да харчиш пари за реклама, докато Фейсбук групите са един органичен, един естествен начин да достигнеш до хората и да продаваш дори. "За разлика от Фейсбук в друга също така разпространена мрежа LinkedIn е много важен личният контакт, препоръката, това да се свържеш, да развиеш своята професионална общност. И явно платформата го е осъзнала това като намерение на своите потребители, тъй като тя не промотира често потребители групи и страници, за разлика от Фейсбук ,“ разказа още Вяра Стефчева. В момента има много възможности да се изразяваме чрез видеосъдържание, снимки, текст в интернет пространството, но е свободата на хората е по-ограничена отколкото в зората на социалните мрежи. "Тук вече е повдигнат въпросът да носиш отговорност за това, което споделяш като една личност, дори много често се превръщаш в публична личност с факта, че имаш регистрация в платформа като Фейсбук . Тук се поставя и много дълбокият въпрос какво можем да споделяме онлайн и какво не, и какво можем да говорим и кое се счита извън политиката на една платформа, и кое свобода на словото,“ сподели още Вяра Стефчева. Маркетинговата стратегия за хора, които искат да започнат бизнес в България, включва няколко пункта, каза още Вяра Стефчева. "Винаги има различни пътища да направиш една маркетингова стратегия. Първият въпрос би бил дали бизнесът е насочен към българската аудитория, ако да – в такъв случай насочваме човекът към най-предпочитаните приложения Фейсбук, Инстаграм, ТикТок. Вторият въпрос е каква е възрастовата група и демографския профил на купувачите, какъв е идеалният клиент. 25-45 години е идеалната възраст за една Фейсбук група, една общност, която да се създаде около дадена идея. Оттук нататък пред теб стои сложният избор да направиш страница и да се опитваш години наред да качваш последователи или да даваш пари на Фейсбук за реклама, или да пробваш да създадеш група, която обвързва твоята целева група от общ интерес. И ти трябва много правилно да дефинираш това нещо, тази характеристика, за да бъде успешна групата и бизнесът.“ Според нея също така е добре нещата в групата да се случват малко по-неформално и естествено процесът на комуникация в общността – не трябва да се облъчват хората с твърде много реклама и публикации с цел да се комерсиализира групата. Друг съвет, който дава Вяра Стефчева, е да не се купува вече създадена готова група, защото "малко се усеща като реклама, която насила идва при тях. Т.е. не те отличава нищо от пускането на реклама във Фейсбук.“ Изграждането на връзка с клиентите е много важен етап от развитието на един бизнес в онлайн среда, сподели още Вяра Стефчева. "Хората все повече искат да бъдат допуснати до предприемаческия свят, историята на брандовете, да бъдат близко до тях, и затова искат и да членуват в общности, като групите във Фейсбук. Те искат да получават първи информацията, да създадат личен контакт, да знаят кой стои зад бизнеса и да могат дори да се допитат до него лично когато имат въпрос, т.е. нуждата от този личен човешки контакт е много важен, особено в този бързоразвиващ се дигитален свят.“ |